Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har hentet inn tall fra Statens innkrevingssentral som viser at utenlandske sjåfører samlet skylder 256 millioner kroner i manglende innbetalinger.

Dette er bøter de har fått mens de har vært på veien i Norge.

Disse pengene har det vist seg å være svært vanskelige å kreve inn. Årsaken er at Statens innkrevingssentral ikke har noen myndighet til å tvangsinnkreve bøter utenfor Norden.

INGEN MYNDIGHET: Hvis sjåføren hører hjemme utenfor Norden, har ikke Statens innkrevingssentral noen myndighet til å kreve inn penger. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

NLF mener myndighetene må se etter nye løsninger for få inn pengene.– I dag må alle lastebiler på norske veier, utenlandske som norske, ha bombrikke gjennom Autopass. Hvis politiet fikk anledning til å belaste bøtene på bombrikken i stedet for gjennom Statens innkrevingssentral, ville nok betalingsandelen økt betraktelig, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i NLF.

NLF var en av pådriverne for ordningen med obligatorisk bombrikke. De mener det neste punktet på planen må være å få på plass en forhåndsbetalingsløsning etter modell fra andre land. Dette garanterer at bompengene faktisk blir betalt.

– Deretter kan det være naturlig å se på muligheten for å bruke Autopass som et betalingsmiddel også for bøter og forelegg, sier Mo.

Verstingene

256 millioner kroner er en økning på 28 prosent på tre år, og NLF sier de fleste bøtene er skrevet ut til sjåfører som kommer fra land utenfor Norden.

De kaller betalingsviljen for «skremmende lav».

Sjåfører fra Polen, Litauen og Romania står alene for over 110 millioner kroner, en økning på 44 prosent siden 2013. Betalingsviljen for disse landene lå i 2015 på 44,9 prosent, som betyr at 1042 av totalt 1891 krav ble aldri gjort opp.

Bare ett av fire krav rettet mot rumenske sjåfører ble betalt, mens det er sjåfører fra Polen som samlet skylder mest penger, totalt 56,7 millioner kroner.

I og med at Statens innkrevingssentral ikke har noen myndighet til å tvangsinnkreve bøter utenfor Norden, betyr det i praksis at innbetalingen fra land utenfor Norden foregår på frivillig basis.