Har bilen stått ute de siste dagene kan det ha lagt seg et tynt, seigt støvlag over det meste av bilen. Er du i tvil er det bare å stryke fingeren forsiktig over et lite felt. Du vil ganske sikkert oppdage at ikke alt er som normalt, og at skitten du får på fingeren er litt mørkere enn vanlig veistøv. Det gufne vulkanstøvet fra Island er gjerne også litt seigt.

Asken fra vulkanutbruddet består av harde, skarpe bergartsfragmenter som er sterkt slipende og kan lett føre til riper i lakken, om den ikke håndteres med nette hender.

– Nedfallet fra askeskyene representerer ingen kjemisk fare for lakken, sier seniorforsker Ole Øystein Knudsen, som arbeider ved avdelingen for materialer og kjemi ved SINTEF i Trondheim.

– Asken vil ikke etse på lakken eller stå for noen kjemiske reaksjoner eller nedbryting av lakken. Dette er døde materialer som ikke reagerer kjemisk, sier han. Det er når man vasker at faren oppstår.

Både seniorforskeren og en rekke fagfolk Aftenposten har vært i kontakt med advarer på det sterkeste mot å bruke svamp før man har spylt bilen skikkelig med bøttevis med vann.

Å gå på bilen med svamp blir omtrent som å prøve å få vekk skitten med sandpapir. Da gnir du i realiteten de skarpe fragmentene inn i lakken, og det blir riper og sår.

Norges Automobil-Forbund advarer også mot å velge vaskeprogram som bruker børster, om man velger å få av skitten i en automatisk vaskehall. NAF advarer også mot å bruke høytrykksspyleren på full guffe. Det kan i verste fall føre til at man presser de sylskarpe bergartsfragmentene mot lakken.

Det smarteste er å starte hele prosessen med pøse på med vann og deretter sprute på med såpe eller avfettingsvæske, før man igjen spyler godt med vann fra en helt vanlig vannslange, uten for mye trykk. Vanlig bilshampo eller ganske enkelt Zalo er som regel det gunstigste, men blandet med lunket vann. Hele poenget er at man i første omgang ikke berører bilen med hendene.

Når man har spylt med såpe og vann en eller et par ganger, er det smart å foreta en liten test med fingeren for å kjenne etter om asken er borte. Er bilen ren og glatt, kan man bruke svamp og såpe på vanlig måte. Og til slutt tørke lett med pusseskinn.

– Når folk først er i gang vil jeg også på det sterkeste anbefale en runde med polering, sier innehaveren av Autolakkservice, Morten Roås. Han er spesialist på lakkskader.

– En poleringsrunde gjør at lakken blir mye glattere, og dermed vil den islandske vulkanasken vanskeligere feste seg. Det sier seg vel nesten selv at skitne biler er mest utsatt for vulkanstøvet, skitten virker nærmest som trekkpapir på de skarpe fragmentene, sier Roås.

Ifølge han og andre fagfolkene vi har snakket med, er ikke biler med metallic hverken mer eller mindre utsatt enn biler med vanlig lakk. –Det er nesten ikke noe forskjell på hardheten i vanlig lakk og metallic på moderne biler, sier Morten Roås.

Asken fra det islandske vulkanutbruddet er ikke bare en fare for billakken. Den kan også gjøre livet surt for motoren og ulike luftfiltre.

– Vi vet ikke om dette blir noe problem enda, men vi frykter at partiklene i vulkanasken kan føre til at bilen får åndebesvær fordi luftfilteret går tett, skriver NAF på sine nettsider. Økt konsentrasjon av partikler, kan også forkorte luftfilterets levetid.

Det er en smal sak å sjekke om filtrene er i ferd med å ha blitt tette. Om luftfiltrene begynner å skrante vil bilen begynne å trekke dårligere. Det er altså bare å tråkke inn gasspedalen og kjenne etter om bilen reagerer like kjapt som normalt.

Dersom friskluftfilteret eller det mange omtaler som pollenfilteret, begynner å tette seg, vil man merke at lufttilførslene inni bilen blir dårligere. Et lurt trekk er derfor å sette viftebrytere på fullt med jevne mellomrom for å sjekke at alt er som normalt.