GOD KOMFORT: Komforten er god i Golf Alltrack – og kjøreegenskapene er bedre enn i Tucson. FOTO: Thomas Larsen/NTB scanpix Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix
STILLE: Minst innvendig støy er det i Hyundaien. FOTO: Thomas Larsen/NTB scanpix Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix
OVERSIKT: Førermiljøet i Golf er enkelt og oversiktlig. Materialkvaliteten er høy, noe som gir følelsen av at kvalitetsnivået er godt. FOTO: Thomas Larsen/NTB scanpix Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix
GOD PLASS: Det er best innvendig plass i Hyundai, og plassen i baksetet er ikke noe unntak. FOTO: Thomas Larsen/NTB scanpix Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix
ROMMELIG: Størst bagasjeplass finner vi i Golf. Formen på bagasjerommet gjør det også lettlastet. Under gulvet ligger et nødhjul, mens Hyundai har utstyrt Tucson med et fullverdig reservehjul. FOTO: Thomas Larsen/NTB scanpix Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Ved utgangen av august var det solgt 22.512 stasjonsvogner og 27.070 SUV-er. Dermed tilhører de to biltypene de mest populære i kongeriket.

Men hva skjer når Volkswagen hever Golf, gir den firehjulsdrift, kaller den Alltrack, og priser den som en liten SUV?

Mellom to stoler

Nå er det ikke noe nytt å ikle ellers trauste stasjonsvogner litt barskere rustning, for på den måten å hive dem inn i et segment der de normalt sett ikke hører hjemme.

Denne typen biler betegnes gjerne som crossovere.

Biler som ikke er vaskeekte SUV-er, men likevel er såpass barske at de heller ikke kan kalles normale stasjonsvogner.

GOD KOMFORT: Komforten er god i Golf Alltrack – og kjøreegenskapene er bedre enn i Tucson. FOTO: Thomas Larsen/NTB scanpix Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Samtidig har SUV-ene blitt mindre opptatt av terrenget og mer opptatte av asfalterte veier. Dermed har også mange av SUV-ene beveget seg inn i crossover-segment.

Ikke terrengbiler

Skitne støvler i bagasjerommet. Nakne fjelltopper og en hyttevei som akutt trenger tilsyn.

Det er slike bilder vi knytter til den typiske SUV— eller crossover-kunden. En person skal leve aktivt – der bilen på ingen måte skal være den begrensende faktoren.

STILLE: Minst innvendig støy er det i Hyundaien. FOTO: Thomas Larsen/NTB scanpix Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Likevel, terrengbiler er dette ikke. Selv om Golf har en egen terrengfunksjon i kjøreprogrammet, takler den ikke så altfor store utfordringer før kranbil må rekvireres.

Det gjelder også for Tucson, låsbar senterdifferensial til tross.

God plassutnyttelse

En av fordelene til SUV-ene er at man sitter høyt. De er lette å komme inn og ut av, og plassen er normalt bedre enn i en stasjonsvogn. Det er også tilfellet her.

OVERSIKT: Førermiljøet i Golf er enkelt og oversiktlig. Materialkvaliteten er høy, noe som gir følelsen av at kvalitetsnivået er godt. FOTO: Thomas Larsen/NTB scanpix Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Den innvendige plassen i Tucson er svært god, og selv om også Volkswagen har utnyttet plassen inne i bilen på en forbilledlig måte, blir det ikke like romslig som i Hyundaien.Men du sitter bedre i Golfen. Setene gir bedre støtte og mer komfort på lange turer. Kjørestillingen er også bedre, og førermiljøet ryddigere. Finishen er også finere i Golfen.

En av SUV-ens ulemper er høy innlastingshøyde. Det kommer av høy bakkeklaring og store hjul.

ROMMELIG: Størst bagasjeplass finner vi i Golf. Formen på bagasjerommet gjør det også lettlastet. Under gulvet ligger et nødhjul, mens Hyundai har utstyrt Tucson med et fullverdig reservehjul. FOTO: Thomas Larsen/NTB scanpix Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Men Volkswagen har også hevet Golf Alltrack, dermed er ikke dette lengre noe argument i en av testbilenes favør. Bare 50 millimeter skiller innlastingshøyden på de to bilene.Bagasjerommet i Tucson er noen millimeter bredere enn i Golfen, men det er knapt så langt, og under innsynsvernet er det ikke like høyt.

Totalt sluker Golf Alltrack 605 liter, mot 513 liter i Tucson.

Sitter høyere

GOD PLASS: Det er best innvendig plass i Hyundai, og plassen i baksetet er ikke noe unntak. FOTO: Thomas Larsen/NTB scanpix Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Ute på veien har imidlertid Tucson sine fordeler. Mange liker å sitte de få centimeterne høyere enn hva man gjør i Golfen.I tillegg er der innvendige støynivået lavere i Hyundaien. Men Golfen kjører bedre, den har en mer presis styring med bedre tilbakemeldinger, og vinner også på fjæringskomfort. Chassiset i Golfen virker langt mer påkostet enn i Hyundaien.

Fikk du med deg denne?

Lavere forbruk

Vår Golf hadde en dieselmotor med 184 hestekrefter, koblet sammen med en to-klutsj automatisk girkasse (DSG). Det er en kraftfull og harmonisk drivlinje.

Også Hyundai har fått to-klutsj girkasse i Tucson, men testbilen hadde bensinmotor. Ytelsen er 177 hestekrefter.

Å sammenligne ytelser og forbruk blir vanskelig når motorene er så forskjellige, men girkassen i Hyundai bærer litt preg av at det er den første to-klutsjkassen fra merket.

Spesielt i lave hastigheter er ikke presisjonen den samme som i Golfen.

En dieselmotor kan leveres til Tucson. Den yter 136 hestekrefter. Samtidig kan Volkswagen levere en 150 hesters dieselmotor til Golfen, i tillegg til en bensinmotor med 180 hk.

Dermed er bilene ganske like hva motorvalg gjelder.

Om vi sammenligner bensinmotoren i Hyundai med bensinmotoren i Golf Alltrack, har Golfen det laveste forbruket ifølge de offisielle forbrukstallene. Ved blandet kjøring oppgir Volkswagen et forbruk på 0,66 liter pr. mil, mens Hyundai oppgir et forbruk på 0,75 liter pr. mil.

Kostbart utstyr

Sammenligner vi igjen utgavene med bensinmotor, kan det virke som Golf Alltrack er rimelig sammenlignet med Hyundai.

Grunnprisen på 401.400 kroner er langt lavere enn de 478.050 kronene Hyundai forlanger for sin Tucson.

Men i Hyundaiens tilfelle snakker vi om en toppmodell med alt av utstyr. Skal man heve Golfen opp på samme nivå, koster det penger.

Testbilen hadde utstyr for 104.100 kroner, og da ser man raskt at prisen på Golf Alltrack faktisk blir høyest.

Oppsummert: Golf er best

Den beste bilen av de to er Golfen. Den kjører best, har best komfort, lavere forbruk og høy nok bakkeklaring til at den klarer hverdagens braser.

TESTVINNEREN: Golf-en er best i det meste. FOTO: Thomas Larsen/NTB scanpix

Det mer oversiktlige karosseriet gjør den også mer lettkjørt i byen, samtidig som forbruket er lavere i alle utgaver.Med dieselmotor kan den dessuten trekke 2000 kilo, mot Hyundaiens 1900. Med bensinmotor er det imidlertid Hyundai som trekker mest. Fortsatt kan den trekke 1900 kilo, mens Golfen ikke klarer mer enn 1600 kilo.

Gå ikke glipp av disse bilsakene: