Det er Reuters som melder at California Air Resources Board vil utvide testingen av motorer fra Volkswagen-gruppen, etter at det ble kjent at Volkswagen hadde installert en programvare som struper utslippet av NOx i en testsituasjon.

Dermed kan skandalen vokse ytterligere når man nå går den store treliters V6eren nærmere etter i sømmene.

I Audi og Porsche

Denne motoren, som i dag blant annet er å finne i Audi A6 og i Porsche Cayenne, mistenkes dermed også for være en del av fusket som enn så lenge omfatter den firesylindrede dieselmotoren med internkoden EA189.

Verken Audi eller Porsche vil kommentere at California Air Resources Board ønsker å utføre tester av V6eren.

Selve fusket dreier seg om en programvare som gjenkjenner om bilen er i en testsituasjon, og dermed struper utslippet av NOx. Ved vanlig bruk ligger utslippet langt høyere enn hva som er tilfellet når motoren testes.

SOLGT I NORGE: Informasjonssjef i Volkswagen i Norge, Anita Svanes, bekrefter at motorer i samme serie som de som er tatt for juks, er solgt i Norge, men hun kan ikke si noe om hvorvidt norsksolgte motorer er involvert eller ikke. (Foto: Volkswagen)

Bruk bilen som vanlig

Informasjonssjef for Volkswagen i Norge, Anita Svanes, bekrefter at motorene også er å finne i biler solgt i Norge.

– EA189 er en betegnelse for et motorkonsept, som også er solgt i Norge. Akkurat nå jobber fabrikken med å få oversikt over antall biler som har denne elektronikken installert. Derfor vet vi ikke om programvaren også er installert i biler som går på norske veier, sier Svanes.

Hun understreker imidlertid at det ikke er noen fare forbundet med å bruke bilen om den skulle ha programmet installert.

– Vi har fått bekreftelse fra fabrikken på at det ikke er noen sikkerhetsrisiko forbundet med disse motorene. Kundene kan altså bruke bilen som vanlig, sier Svanes.

Hun minner samtidig om at fusket ikke gjelder de aller nyeste dieselbilene, som oppfyller kravene til EU6.

Åpenbar feil

Ingeborg Flønes, som er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, forventer at Volkswagen rydder opp.

REKLAMASJONSRETT: – Dette er helt klart en feil eller mangel ved produktet, og vi forventer at importør og Volkswagen rydder opp, sier Ingeborg Flønes, direktør i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet.

– Det er for tidlig å si noe om alvorlighetsgraden av dette, men vi forventer at både Volkswagen og importøren rydder opp her. Det er åpenbart at dette er å betrakte som en feil eller mangel, og som forbruker har man fem års reklamasjonsrett, sier Flønes. Hun minner om at man har klageadgang dersom man ikke er fornøyd med det Volkswagen foretar seg.

– Hva man gjør, avhenger også litt av hvor stor feilen oppleves for den enkelte, men om man ikke er fornøyd, har man åpenbart en klageadgang, sier hun.

Ifølge tall fra Miljødirektoratet ble det sluppet ut drøyt 143 tonn NOx i Norge i 2014. Av dette stod veitrafikken for 32.310 tonn.

Alt om skandalen:

Tyske påtalemyndigheter etterforsker VW

Volkswagens toppsjef beklager