Kia går til topps i Forbrukerrådets store rangering av nybilgarantier. Toyota og Volvo gjør det også godt i undersøkelsen.

I bunnen av listen som omfatter de 20 største bilmerkene i Norge, finner vi Nissan, Subaru og Ford.

Se hele listen nederst i saken

SUV eller stasjonsvogn på stylter?

Kia eneste som tilbyr syv års nybilgaranti

— Kia går til topps i år, blant annet fordi dette er det eneste merket som tilbyr syv års nybilgaranti. De har heller ingen forbehold ved noen av de 25 komponentene vi mener en nybilgaranti bør dekke. Samtidig gir de sine kunder svært god lakkgaranti, med fem år eller 150.000 kilometer.

SYV ÅR: Kia har lengst nybilgaranti og de beste garantivilkårene, ifølge Forbrukerrådet. Foto: Jan Harry Svendsen

Vi mener også at det er positivt at de ikke har noe krav om at kontrollen av lakk og rust må gjøres på merkeverksted, sier testansvarlig Jogrim Aabakken i Forbrukerrådet.— For Kia har det vært viktig å imøtegå skepsisen hos mange av kundene med gode garantier. De gode garantiene viser kundene at importøren tror på eget produkt, sier administrerende direktør i Loyalty Group, Mikkel Korntved.

GARANTIUTLØPSKONTROLL: Volvo er ett av tre merker som gjennomfører garantiutløpskontroll. Dermed plasserer merket seg som et av de beste i undersøkelsen. Foto: THOMAS LARSEN

Også Volvo gjør det svært godt i undersøkelsen.– En av Volvos største styrker er at de som ett av tre merker, gjennomfører en garantiutløpskontroll. Det betyr at de kaller inn alle eierne slik at eventuelle feil kan bli utbedret før garantitiden går ut, forteller Aabakken.

— Stort forbedringspotensial

Like bra gjør ikke Ford det. Det tyske merket havner helt på jumboplass i undersøkelsen, sammen med Nissan og Subaru.

— Fords svake resultat betyr at de har et stort potensial til å gjøre sine garantier mer forbrukervennlige. Blant annet bør de innføre rausere kjørelengde knyttet til nybilgarantien, eller garantiutløpskontroll. Vi er heller ikke imponert over garantiene de gir på ekstrautstyr montert i Norge, eller at de har et krav om at lakk- og rustkontroll bare kan gjennomføres på autoriserte Ford-verksteder, sier Aabakken.

Ford er uenige i kritikken, og mener de har konkurransedyktige garantiordninger.

— Vi registrerer at vi står oppført med vilkår som ikke medfører riktighet. Ford har i lengre tid gitt garanti på originalt ekstrautstyr montert i Norge av importør eller av merkeforhandler. I tillegg utfører våre verksteder kostnadsfrie lakk- og rustkontroller på våre merkeverksteder. Det ligger heller ikke noen begrensning på kjørelengde i vårt veihjelpsprogram, sier Marius Revhaug, direktør for servicemarked hos Ford Motor Norge.

Pass på ved bruktimport

MINST FLEKSIBLE: Hyundai er blant merkene som er minst fleksible når det gjelder å utføre garantireparasjoner etter garantitidens utløp. Foto: THOMAS LARSEN

For at nybilgarantien skal gjelde må bilen følge serviceprogrammet som er satt av produsenten, men det er ikke lov til å knytte garantien til betingelser om bruk av merkeverksted. — Det er likevel viktig å merke seg at uavhengige verksteder må følge produsentens vedlikeholdsprogram for at garantien skal gjelde, sier Aabakken.

I undersøkelsen opplyser nemlig alle importørene om at garantien ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom en oppstått feil og mangelfull eller feilaktig utført service.

— Det er også viktig å være klar over at biler som er bruktimportert, ikke er omfattet av merkenes norske nybilgaranti, men følger fabrikkgarantien som gjelder i landet der bilen opprinnelig ble kjøpt, sier Aabakken.

Ønsker å påvirke bransjen

VIKTIG: – Vi håper undersøkelsen er til nytte for forbrukerne. Samtidig ser vi at bransjen bedrer vilkårene for nybilgarantiene sine, sier Jogrim Aabakken som er testansvarlig i Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET

— Siden Forbrukerrådet begynte å se på bilgarantier i 2011, har garantivilkårene blitt betydelig bedre. Derfor har vi også introdusert et nytt poengsystem som enda bedre skiller ut merkene som strekker seg langt i å tilby gode garantier til forbrukerne, sier testansvarlig Jogrim Aabakken i Forbrukerrådet.Han mener undersøkelsen gir forbrukerne en tydelig merverdi.

— Vi har to hovedmål med vår garantiguide. Selvsagt håper vi at guiden er til nytte for bilkjøperne. I tillegg har vi erfart at vårt fokus på bilgarantier de siste årene har påvirket bransjen til å innføre stadig mer forbrukervennlige vilkår, noe alle forbrukere har glede av , sier Aabakken.

Likevel avdekker undersøkelsen at det er store forskjeller mellom de beste og de dårligste garantiene.

Forbrukerne bryr seg mindre om garanti

MINDRE VIKTIG: - Ingen kjøper en bil fordi de tror den går i stykker. Derfor er ikke nybilgarantier så viktige for mange som kjøper ny bil, sier Mikkel Korntved i Loyalty Group. Foto: JAN HARRY SVENDSEN

For norske bilkjøpere har ikke garantiordningene så stor betydning når de velger bil. Tall fra Loyalty Group, som står bak AutoIndex, viser at bare 17,8 prosent av nybilkjøperne mener at garantiene var viktige ved valg av bil.Forhold som kjøreegenskaper, bilens størrelse og pris, samt sikkerhet og merkets rykte er langt viktigere enn garantiordningene.

– Ingen kjøper bil fordi de tror den går i stykker, og garanti er noe kjøperen forventer. Mange bilkjøpere har et emosjonelt forhold til bil og legger mye penger i bilkjøpet. For denne gruppen betyr ikke garantier så mye. Men vi ser at de som velger bil av rasjonelle grunner, legger større vekt på nybilgarantiene, sier Korntved.

Ifølge LoyaltyGroup er det også store forskjeller på hvor fleksible de ulike merkene er med hensyn til garantitidens utløp.

Mest imøtekommenhet mener de spurte bileierne at de får hos Lexus, Toyota, Subaru og Renault, mens Fiat, Nissan, Honda og Hyundai er blant merkene som er minst fleksible.

Her er Forbrukerrådets liste:

Best:

1. Kia (10,4 poeng)

Meget gode garantivilkår:

2. Toyota (7,3 poeng)

3. Volvo (7,3 poeng)

4. Hyundai (7,0 poeng)

5. Mercedes-Benz (6,4 poeng)

6. Mitsubishi (6,0 poeng)

Middels garantivilkår:

7. Opel (5,5 poeng)

8. Peugeot (5,5 poeng)

9. BMW (5,2 poeng)

10. Mini (5,2 poeng)

11. Suzuki (5,2 poeng)

12. Honda (5,1 poeng)

13. Audi (5,0 poeng)

14. Skoda (5,0 poeng)

15. Volkswagen (5,0 poeng)

16. Citroën (4,3 poeng)

17. Mazda (4,0 poeng)

Svakest garantivilkår:

18. Nissan (2,5 poeng)

19. Subaru (2,5 poeng)

20. Ford (2,3 poeng)

Har du troen på Apples bil-planer?

Gå ikke glipp av: