Nå kommer ladbar «GLA-suv»

Nå blir det mer ladbart fra Mercedes. GLA kommer nå i ny suv-versjon, større enn forgjengeren og med 61 kilometer elektrisk rekkevidde.

Publisert: Publisert:

Her er nye Mercedes GLA, mer suv og i ladbar utgave. Foto: Mercedes-Benz AG

  • Tor Mjaaland

Også norske priser er klare, og ikke uventet er det plugin-utgaven som er billigst med en startpris på 450.000 kroner takket være et hyggelig norsk avgiftsnivå. Men plugin-utgaven får ikke firehjulsdrift slik de andre GLA-modellene har. Minste dieselutgave, uten lading, starter på 576.000 kroner. Den har navnet GLA 200d 4Matic, har 150 hk og skal fikse 0–100 km/t på rundt åtte sekunder.

Nye GLA er mer enn ti centimeter høyere enn forgjengeren. Selv om den er 1,5 cm kortere, skriver Mercedes i en pressemelding også at den er betraktelig romsligere. Bagasjerommet er økt med 14 liter og beinplassen bak med 11,6 cm. Sittestillingen er blitt høyere, altså mer suv i den nye GLA-utgaven. Som tilleggsutstyr kan baksetene også justeres 14 centimeter i lengderetningen, og ryggstøtten rettes opp for å øke lastekapasiteten.

Slik ser det ut innvendig i nye Mercedes GLA. Foto: Mercedes-Benz AG

218 hestekrefter

– Med fleksible løsninger er nye GLA kompakt og smidig for byen, og habil nok for hytta. Som plugin-hybrid forsterkes dette, med en elektrisk rekkevidde på hele 61 km. Med andre ord – utslippsfri hverdagspendling og bekymringsløse langturer, uttaler Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen i pressemeldingen.

Den elektriske motoren i plugin-utgaven er sømløst integrert i drivlinjen og vil sammen med den firesylindrede forbrenningsmotoren gi en systemeffekt på 218 hk (160 kW) og et dreiemoment på 450 Nm. Det vannavkjølte batteriet har en total kapasitet på 16,1 kWh og er dermed blant de største i segmentet.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil