Mustang Mach-E på Norges-test

Elektriske Ford Mustang Mach-E får en oppgitt kjørelengde på inntil 610 kilometer, melder Ford etter 2500 kilometers prøvekjøring i Norge.

Publisert: Publisert:

Administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, har vært på prøvetur i Norge med Mustang Mach-E. Foto: Ford Norge

  • Tor Mjaaland

Etter omfattende testing mot det norske ladenettverket konkluderer Ford Motor Norge med en vellykket testperiode av Mustang Mach-E. 17. september åpnes det opp for endelig bestilling av den elektriske SUV-en, skriver Ford i en pressemelding.

– På en rekke områder, som ladehastighet og rekkevidde har den overprestert i forhold til det vi forventet. Med vår preproduksjonsmodell kjørte vi 484 km mellom Oslo og Trondheim uten ladestopp. Fremdeles hadde vi 14 prosent batterikapasitet igjen. Det er vi svært fornøyde med, selv om det selvsagt var en uhøytidelig test i forholdsvis rolig tempo til meg å være, uttaler administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg i pressemeldingen.

Her vises elektriske Ford Mustang Mach-E i Kristiansand i sommer. (Arkivfoto) Foto: Jacob J. Buchard

Firehjulstrekk

Målet med å teste Fords nye elektriske SUV på norske veier og på norske ladestasjoner var å gi de siste innspillene til Ford sentralt før kundeleveringene av Mustang Mach-E starter i Norge tidlig i 2021.

Bilen som ankom Norge mandag for en uke siden er en preproduksjonsvariant med firehjulstrekk og en rekkevidde på opptil 540 km.

– Det var en svært hyggelig opplevelse å kjøre bilen til Trondheim. Du sitter høyt og har god oversikt rundt hele bilen. Selv med min høyde på 1,91 meter fant jeg meg også godt til rette i setet på langturen. Til de mange tusen som allerede har forhåndsbestilt bilen vil jeg bare si at de kan glede seg. Dette var enda bedre enn forventet, sier Berg.

610 kilometer

Ford Motor Norge planlegger for bekreftelse av ordre fra den 17. september. Leveringsstart er fra tidlig 2021. Både firehjulstrekk og bakhjulstrekk vil være tilgjengelig fra start.

Samtidig annonserer også Ford at rekkevidden etter den nye og langt strengere WLTP-målemetoden på den bakhjulsdrevne varianten har blitt oppjustert fra 600 til 610 km. Ifølge Ford Motor Norge tyder også alt på at ettermontering av skiluke i bagasjerommet vil bli mulig.

Mustang Mach-E vil kunne trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg, men den vil ikke være typegodkjent for taklast. Ford vil tilby løsninger for skifrakt, sykkelfrakt, og lignende på det tilgjengelige hengerfestet.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil