Fra Apple, via Lexus, til Porsche-sjef

Han ble kjent som Apple-mann da han sammen med flere startet Pippin-butikkene. Etter hvert ble det Toyota Sør og salgssjef for Lexus. Fra 1. januar er han plassjef hos Porsche Center Kristiansand.

Publisert

Nyansatt plassjef hos Porsche Center Kristiansand, Jesper Elimar Krumm, mener at elektriske Taycan åpner Porsche-døren for flere med gode bilgener. Foto: Mjaaland, Tor

  • Tor Mjaaland

KRISTIANSAND: At Jesper Elimar Krumm kommer til Porsche i en spennende tid, er han ikke i tvil om: Om få uker kommer nemlig storbilen Taycan, første el-Porsche i en storstilt elektrifisering av det tyske statusmerket.

– Med norsk avgiftsnivå betyr det at en nesten fem meter lang, firehjulsdrevet Taycan blir tilgjengelig for 899.000 kroner. Med godt over 500 hestekrefter, sier en smilende Jesper Krumm som innrømmer at guttungen i ham våkner når han snakker om Porsche-bilene. Og slår fast at nettopp elektriske Taycan åpner Porsche-døren for langt flere bilmennesker enn før.

Les også

Åpner Porsche-senter i Sørlandsparken: Klar til kamp om luksuskundene

Jesper Krumm (t.h.) sammen med noen av de ansatte på Porsche Center Kristiansand som åpnet tidligere i høst. Fra venstre servicerådgiver Ramona Molde, mekaniker Thomas Torjussen og salgskonsulent Frode Zaar. Foto: Mjaaland, Tor

Ingen flukt

Minst doblet salg av Porches mange modeller regner Krumm med at det blir i 2020. At han forlater et japansk premiummerke, nemlig Lexus, til fordel for et annet, dreier seg ikke om flukt fra Toyota Sør, er han tydelig på.

– Jeg er uhyre takknemlig for den gode tiden der og mulighetene jeg fikk. Men nå kom et tilbud om en jobb jeg ikke kunne si nei til, sier den nye Porsche-sjefen i Kristiansand som nylig hadde sin første arbeidsdag i de nye lokalene i Sørlandsparken.

I lokaler som står i stil med bilene utstilt i den 1800 kvadratmeter store bilforretningen tett på E 18.

Utfordringene i å lede en bedrift som Porsche Center Sør, har han virkelig lyst på.

– Å skape noe sammen med gode medarbeidere, gleder jeg meg til, sier Jesper Krumm.

Ingen tvil om at Porsche prises høyt. Her en Panamera Turbo S Hybrid med 680 hk til litt over to millioner kroner. Foto: Mjaaland, Tor

Bilgener

At Porsche i dobbelt forstand har vært et høyt priset nisjemerke, er han klar over.

– Det vi skal selge er det kanskje få som som egentlig har bruk for. Men alle med gode bilgener har lyst på disse fantastiske bilene, sier han ubeskjedent.

At Porsche-bilene er ferskvare i Kristiansand etter å hatt tilhold i Arendal tidligere, mener han harmonerer godt med merkevarene han har hatt solgt tidligere.

Sammen med en håndfull gode krefter etablerte han i sin tid to Apple-forhandlere på Sørlandet, før turen gikk til salgssjefjobb hos Lexus.

– Og nå er jeg altså her på Porsche Center Sør som åpnet for fire måneder siden, sier Krumm som lover mer spenstig elektrisk i tiden fremover.

– Nestemann ut blir en Taycan Sport Turismo, en litt mer stasjonsvognpreget utgave, som jeg tror treffer det norske markedet godt. Også den mellomstore suv-en Macan er bebudet i elektrisk utgave i ikke alt for fjern fremtid.

Endringsreise

Han kaller det en endringsreise det som skal skje hos Porsche, fra biler med store bensinmotorer til nullutslippsbiler i øverste klasse.

– Det viktige er at Porsche-genet blir beholdt ved overgangen til elektrisk drift. Tilbakemeldingene fra de som har prøvekjørt nye Taycan er enstemmige, hevder han: Dette er Porsche for alle penga, eller rettere sagt for litt færre penger enn før.

Det er svenske Hedin Performance Cars som eier Porsche Center Kristiansand, på samme måten som i Stavanger. Hedin-familien har også kjøpt de mange Bavaria-forhandlerne i Norge, har en rekke bilforretninger i Sverige, Belgia og Nederland, eier selskap innen bilrekvisita og omsetter for flere milliarder kroner.

Økt Porsche-omsetning på Sørlandet er den nye plassjefen trygg på at det blir.

Publisert