Elbilene imponerte i sommerværet

Frykter du mange ladestopp på ferieturen fordi elbilen går kortere enn du trodde? Glem det! En ny test viser at elbilene kjører lenger, ja til dels mye lenger enn oppgitt i sommerværet.

Publisert: Publisert:

Her er elbilkolonnen på vei over fjellet under den store testturen gjennomført av NAF og magasinet Motor. Foto: NAF

  • Tor Mjaaland

Det er Norges Automobilforbund som i samarbeid med magasinet Motor har hatt med seg 29 elbiler på testtur. Og det viste seg at alle kjørte lenger enn oppgitt rekkevidde, og noen knuste den solid.

– Teslas modeller gikk som forventet lengst, men koreanerne imponerte igjen og knuste oppgitt rekkevidde, kommenterer Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding fra bilorganisasjonen.

Og blant koreanerne var det kanskje Hyundai Kona som imponerte aller mest. Den gikk nesten ni mil mer enn oppgitt etter den såkalte WLTP-standarden og stanset ikke før den hadde gått nesten 58 mil. Lengst gikk, ikke uventet, Tesla Model S. Den har oppgitt rekkevidde på 610 km, men klarte hele 645 km.

Hyundai Kona imponerte og klarte nesten 58 mil før batteriene var tomme. Foto: Tor Mjaaland

Sju mil mer

Søsknene Kia e-Soul og e-Niro kom også godt over 50-tallet når det gjelder antall mil og kjørte rundt sju mil lenger enn oppgitt rekkevidde, Også Opel Ampera-e, som skuffet i vintertesten, kjørte langt, hele 89 kilometer lenger enn oppgitt rekkevidde.

Også Kia e-Soul kom svært godt ut av rekkeviddetesten til NAF og magasinet Motor. Foto: Tor Mjaaland

I pressemeldinger skriver NAF at det er andre gang NAF og Motor tester rekkevidden på et stort utvalg elbiler. I vinterens test ble 20 av bilene testet og alle kjørte da kortere enn oppgitt rekkevidde, den såkalte WLTP-rekkevidden. Siden da har det kommet ni nye elbilmodeller på markedet, som alle ble inkludert i sommerens test.

Optimale forhold

10. juni ble samme rute som i vinter kjørt. Denne gangen var det mange som kom seg både opp på Dovrefjell og over Venabygdsfjellet. I vinter kapitulerte alle bilene før Venabygdsfjellet.

- Forholdene var optimale med temperaturer mellom femten og tjueen grader og tørt vær. Men det var overraskende at så mange biler skulle kjøre så langt som de gjorde, sier Sødal,

– De fleste av modellene gikk mye lenger enn det som står i salgsmateriellet. Igjen bekreftet dette at den offisielle målemetoden, WLTP, bare er en indikasjon på rekkevidde og ikke fakta, uttaler Nils Sødal.

Færre ladestopp

Testen viser at det ikke er lett å beregne rekkevidden på elbiler. Mange faktorer spiller inn og det er stor forskjell på vær, topografi og føreforhold.

– Det som i hvert fall er sikkert etter denne testen, er at norgesferien i elbil kan by på færre ladestopp enn mange tror. Så lenge været er godt, går bilene langt, ja faktisk lenger enn du tror, avslutter Nils Sødal.

(se hvor langt bilene kjørte: https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/)

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil