Denne bilen er en god forklaring på hvorfor hybridbilsalget i Norge har tatt helt av den siste tiden. BMW 330e starter på 405.000 kroner, og da får man en samlet effekt på 252 hestekrefter og et mikroskopisk bensinforbruk. Om vi skal tro de oppgitte tallene.

Prisen er 10.000 lavere enn for 320i, med akkurat den samme bensinmotoren på 184 hestekrefter. Her sparer du altså penger og får masse ekstra hestekrefter og et hyggeligere forbruk.

Det man må ofre er bagasjeplass. På grunn av batteriene som ligger under gulvet synker det tilgjengelige volumet fra 480 til 370 liter.

Bilen blir også to hundre kilo tyngre, men BMW har klart å bevare bilens fra før av gode vektfordeling. Dette gjør at kjøreegenskapene er ivaretatt.

Nye Audi A6:

PLUG IN: Omtrent ved introduksjonen av dagens 3-serie kom den også som hybrid, kalt ActiveHybrid 3, den var ikke ladbar. Foto: Morten Abrahamsen/NTB Tema

Som en 330i

Systemeffekten i 330e er lik den man finner i den betydelig dyrere 330i, men den er litt annerledes å kjøre. Kombinasjonen av elmotoren og bensinmotoren gir et seriøst bra skyv og null til hundre er oppgitt til 6,1 sekunder.

Samtidig føles det ikke som den er så rask. Noe som kan henge sammen med en fislete lyd fra motoren.

Setter man den i sport-settingen, jobber bilen for å gi maksimalt med effekt, men elmotoren slår ikke alltid inn så kjapt som ønsket, det kan fra tid til annen minne om turboforsinkelsene man hadde i gamle dager.

TO MOTORER: Bensinmotoren på 184 hestekrefter er lik den man finner i 320i. I og med at elmotoren ikke avgiftslegges, og forbruket går ned i hybriden, blir den billigere til tross for at den har nær 70 hestekrefter mer. Foto: Morten Abrahamsen/NTB Tema

I denne settingen er det heller ikke noen særlig miljøvennlig bil. I den andre enden av skalaen er den rent elektriske modusen. Her skal den ha en rekkevidde på fire mil, noe som er en smule optimistisk. Batteripakken fullades den på et par timer.Skal man noe lenger enn til butikken, er det mest praktisk å la bilen styre de to motorene, noe den gjør på et ganske sømløst vis.

FUNKSJONELT: Man sitter godt og lavt i en BMW 3-serie. Interiøret er funksjonelt, men det virker litt gammelmodig sammenlignet med det man finner i en ny Audi A4 Foto: Morten Abrahamsen/NTB Tema

Ikke 4x4

Det gir også et rimelig pent drivstofforbruk. Som vanlig langt unna det som er oppgitt, men vi landet på drøyt en halv liter pr. mil ved blandet kjøring. Det er ganske greit når man tar effekten i betraktning.

Det man ikke får, er stasjonsvogn og firehjulstrekk. Har man det behovet, er trolig BMW 225xe Active Tourer et bedre alternativ.

BAKHJUL: BMW 330e har bakhjulstrekk, det kan være noe som trekker ned i det norske markedet, hvor den kommer veldig godt ut prismessig. Foto: Morten Abrahamsen/NTB Tema

Skjønt den har ikke de samme sportslige egenskapene som 330e byr på, bevart 3-seriens morsomme kjøreegenskaper som den har. Drivverket er dog ikke så sportslig anlagt som man finner i bensin— og diesel 3-seriene med lik effekt.

LADBAR: Det tar rundt to timer å lade opp batteriene, som skal gi en rekkevidde på fire mil ifølge brosjyren. Foto: Morten Abrahamsen/NTB Tema

Men 330e har mye kraft, og hekken slipper om man er litt hard på gassen. Selv om motorlyden er ganske puslete og drivverket har miljøvennlige ambisjoner, er det ikke noe problem å kjøre den hardt. Noe som resulterer i et temmelig voksent bensinforbruk.Det er ikke til å komme ifra at 330e er blitt en vellykket og prisgunstig bil når man ser hva den byr på. Det kan ikke være lett å få solgt en 320i så lenge avgiftene er som de er nå.