Som oftest er det ikke så store forskjeller fra generasjon til generasjon av bilmodeller. Ingeniørene bak produktet snakker gjerne om at så å si alt er nytt, mens mannen i gaten knapt ser forskjell på de to utgavene. Hverken utvendig eller innvendig.
Den nye E-klassen til Mercedes-Benz tar ikke de helt store sjansene utvendig, den lener seg på den større S-klasse og passer også på at den ikke skiller seg stort fra den mindre C-klasse. Eller fra den forrige modellen, for den saks skyld.
Slik de tyske produsentene liker å ha det. En familielikhet, som sikkert skal gjøre at de små modellene skal få med seg stjerneglansen fra de større.
252 hk og kun 17.000 kroner i statskassen:
Mye BMW for pengene
Skjermer på 12,3 tommer
Men Mercedes-Benz har ikke fulgt denne trenden innvendig. I mange år har deres egne biler, og de fleste andres, hatt en veldig lik layout i interiøret, med en medieskjerm i midten, klokker foran føreren og knapper på midtkonsollen.
Det siste har de for så vidt fortsatt, men dashbordet flytter nivået betydelig sammenlignet med forrige utgave. S-klassen viste vei da den kom med to store skjermer som dekker alle slike behov, og E-klassen serverer det samme, visstnok med enda bedre oppløsning. De to skjermene er hver på 12,3 tommer, og byr på en hel mengde kombinasjonsmuligheter når det gjelder hva som skal vises og hvordan det vises.
Dette er ekstrautstyr til drøyt 10.000 kroner som man bør ta med, som gjør noe med hele interiøropplevelsen. Både ved at det er svært funksjonelt, det kan styres fra berøringspunkter på rattet og i midtkonsollen. Og at det ser veldig bra ut.
Her har Mercedes-Benz klart å løfte interiørdesign til et nytt nivå. De setter en ny standard som konkurrentene må ta igjen.
Husker du disse?
Sommerbilene som forsvant
Komfortsone
Vi hadde bilen på et par lengre turer, og det er liten tvil om at kupeen er et veldig flott og behagelig sted å være. Den har er en behagelig atmosfære og serverer komfort som tidligere var øremerket de aller største luksusbilene.
Bilen er da også laget med komfort i tankene, med et ganske mykt oppsett. Den har ikke så mye å by på om man ønsker en mer sportslig opplevelse, da kjennes den tung og litt seig ut.
Den var også noe var for vind og turbulens da vi kom opp i skikkelige motorveihastigheter. Mulig dette kan pareres med dekk som er mer sportslige, samtidig vil det gå utover komforten, så det er ikke så lett å si hva den beste løsningen her er.
Utgaven vi tester er en E200, med en bensinmotor på 184 hestekrefter. En motorisering som har vært med E-klasse en stund. Den nye versjonen er litt lettere enn modellen den erstatter, slik at null til hundre går unna to tiendedeler raskere enn før, på 7,7 sekunder, men motoren kjennes litt spinkel ut i denne bilen.
Røverkjøpet BMW 225xe Active Tourer
Dieselalternativer
Man må jage motoren for å få litt futt i den, og i høye motorveihastigheter blir den også relativt tørst. Vi hadde et snitt på 0,8 liter pr. mil etter rundt 60 mil på E6.
Importøren var da også ganske klar på at E220d med en helt ny dieselmotor med 194 hestekrefter var et vel så bra alternativ. Den koster så å si det samme, akselererer raskere og bruker betydelig mindre drivstoff.
Samtidig er det lett å bli litt gammeldags i tankegangen med denne bilen. For den føles så stor og luksuriøs at den egentlig burde hatt en seks sylindret motor.Foreløpig har man kun ett alternativ her, E350d med 258 hestekrefter. Modellen koster 150.000 kroner mer, men da har man garantert en perfekt langturbil.
Nye Audi A6:
Oppgradert og forbedret, men er det nok?
Konkurrenter
Selvsagt er både BMW og Audi, med 5-serien og A6, skarpe rivaler. Men begge disse modellene begynner å bli gamle, og ved siden av den nye E-klassen blir de virkelig daterte.
Jaguar XF er morsommere å kjøre, og utseendemessig lekrere, men også den sliter med å levere en like gjennomført og moderne pakke som den man får i Mercedes-Benz'en. Kanskje kan den nye Volvo S90 vise seg å bli en verdig konkurrent når den straks er på markedet?