Norsk Lastebileier-Forbund (NLF) ruller i disse dager ut en test i samarbeid med Statoil. De skal se om biodrivstoffet HVO fungerer for tungtransport i Norge. HVO er en forkortelse for hydrogerert vegetabilsk olje, og kan framstilles fra vegetabilske oljer og animalsk fett og avfall, som under prosesseringen tilføres hydrogen.

I første omgang skal fire lastebiler fra de fire største merkene – Scania, Volvo, Mercedes-Benz og etter hvert også MAN – tanke HVO.

— Dette er et tydelig signal om at lastebilprodusentene ønsker å strekke seg ekstra langt for å kartlegge egenskapene til HVO, sier Jens Olaf Rud, prosjektleder i NLF, i en pressemelding.

Statoil mener at deres syntetiske biodrivstoff HVO100 fungerer like bra eller bedre enn tradisjonell diesel, hele året, på alle nyere lastebilmotorer.

Men den har en alvorlig mangel:

DE STØRSTE MERKENE: Drivstoffet skal prøves ut på biler fra de fire største lastebilprodusentene. Foto: Stein Inge Stølen / NLF Foto: Stein Inge Stølen / NLF

Norsk klima

Før testens start skal alle kjøretøy gjennomgås grundig for å gi grunnlag for en komplett tilstandsrapport. Så fylles HVO100 på tankene, og lastebilene sendes ut på test i norsk klima.

— Før testen er over, vil kjøretøyene ha prøvd seg i alle tenkelige praktiske situasjoner og under alle kjøreforhold. Og dette er viktig, for selv om Statoil har gjennomprøvd drivstoffet over lang tid, er det hverdagen for vanlige lastebilsjåfører som er den virkelige kvalitetstesten, sier Rud.

ANSVARLIG: Jens Olaf Rud i NLF er prosjektansvarlig for testen. Foto: Stig Odenrud / NLF Foto: Stig Odenrud / NLF

Forsøket starter 1. mars. Underveis vil lastebilenes tilstand bli kontinuerlig logget ved hjelp av produsentenes egne analyseverktøy. Utslipp, forbruk og kjøremønster vil bli kartlagt og sammenlignet med tilsvarende kjøretøy som bruker konvensjonell diesel. Sjåførene skal også intervjues for å finne ut om de merker noen endringer i kjørbarheten fra førersetet. Særlig drivstoffets egenskaper ved norsk vinterkulde er et viktig moment.

Etter tre måneder skal testdataene analyseres, i denne forbindelsen vil det også foregå et datautvekslingssamarbeid med Transportøkonomisk Institutt.

Glad i fart og spenning?

Kraftig reduksjon

CO2-utslippet fra HVO100 er en firedel av det man får fra vanlig diesel, også NOx-utslippet blir kraftig redusert. Hvis alle NLFs medlemmer som i dag fyller diesel, hadde byttet til HVO100, ville reduksjonen i CO2-utslippet vært 350.000 tonn på ett år, ifølge NLF.

Produktspesialist Sergio Casadiego i Statoil Fuel & Retail sier det i dag er fem-seks stasjoner som har HVO tilgjengelig for store lastebiler.

I tillegg til Statoils HVO100-stasjoner kommer ECO-1-stasjonene, som leverer produktet 2G Polar. Dette er også 100 prosent HVO som produseres ved samme anlegg som Statoils HVO100. 2G Polar er i personbilsektoren godkjent av Peugeot og Citroën.

— Det er 100 prosent fornybart og kan brukes på alle Peugeot HDi-motorer, altså de med common-rail innsprøytning som debuterte på 406. 2G Polar krever ikke noen form for utstyr, tilpasninger eller modifiseringer. Det er bare å tanke rett på bilen, og det kan også blandes med vanlig diesel. Dette er ikke biodiesel som krever egen motorteknologi og tilpasninger. Det er to helt forskjellige ting, sier Stian Gihle, PR- og informasjonssjef i Peugeot Norge.

Casadiego i Statoil sier de fraråder bruk at dette produktet på personbiler, hvis det ikke er godkjent av bilprodusent eller importør.

HVO100 lages i Rotterdam av det finske oljeselskapet Neste.

Les også: