På en presentasjon på hovedkontoret i Norge forteller administrerende direktør i Kia Norge, Irene Solstad, at det vil bli mye nytt fra merket i tiden som kommer. Først ut er Kia Niro, så skal det følge 36 andre modeller og 61 modellderivater innen 2020. – Vi har hatt en bra utvikling i Norge, med en økning på 43 prosent, når regner vi med de bruktimporterte Soul-modellene, sier hun.

I tillegg til elbilen Soul, er det SUV-en Sportage, lansert tidligere i år, som selger mest. Gjennom årets sju første måneder er det blitt registrert 827 Sportage, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Importøren skal ha skrevet 250 kontrakter på den nye Niro-modellen og regner med å levere rundt 700 av denne bilen i år. Neste år er anslaget 1500, omtrent det samme som den noe større Sportage. Samtidig er de spente på å se om det vil forekomme en kannibalisering av kunder de to modellene imellom.

Flere drivlinjer

TRAVELT: På få år skal Kia lansere nærmere 100 nye modeller og modellderivater, så det blir mange lanseringer på Kia-sjef Irene Solstad. Foto: Ingar Storfjell / Aftenposten / NTB scanpix

– I motsetning til mange andre bilprodusenter går vi for flere forskjellige alternative drivlinjer, som plug-in hybrid, elektrisk og hybrid, sier Solstad.Niro er av sistnevnte kategori, og i segmentet som gjerne kalles cross-over, altså en SUV-aktig bil.

– Akkurat det nordmenn liker, sier salgssjef Trond Eriksen.

Kia Norge ser på Nissan Qashqai som hovedkonkurrenten, en bil det er levert 1169 av gjennom årets sju første måneder.

Niro er bygget som en hybrid fra bunnen av, og batteriene ligger under baksetet, mens akselavstanden faktisk er større enn på Sportage. Dette skal gi et bagasjevolum på 427 liter.

Kunne du tenke deg det?

AUTOMATGIR: Bilen har en dobbeltkløtsj automatgirkasse. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Drivverket består av en bensinmotor på 105 hestekrefter og en elmotor som gir en effekt på 43,5 hestekrefter. Den samlede systemeffekten er 141 hestekrefter, og bilen gjør null til hundre 11,5 sekunder. Forbruket er oppgitt til 0,36 liter per mil, og CO2-utslippet er 88 gram per kilometer.En liten prøvetur viser at dette er en bil som har et pent potensial i Norge. Størrelsesmessig treffer den i et veldig populært segment, der biler som nevnte Qashqai og Mazda CX-5 har hatt stor suksess.

Kjøremessig er den ganske enkel, med grei komfort og et mykt oppsett som spiser ujevnheter, samtidig som den krenger en god del i svinger. Velger man en kjørestil som er tilpasset drivlinjen, altså jevnt og ikke for hissig, kan man få et forbruk som ligner på det som er oppgitt fra fabrikk.

Større markedsandel

Niro kommer i tre utstyrsnivåer, bilen vi prøvde hadde det høyeste. Bilen koster da 325.000 kroner, og prisen inkluderer blant annet et stort stereoanlegg, Bi Xenon lys, 8-tommers berøringsskjerm og elektrisk førersete. Billigste utgave koster 60.000 mindre.

Neste år kommer Niro som ladbar hybrid, men det er ikke ventet en helelektrisk versjon, til tross for at den bygges på samme plattform som Hyundai Ioniq, en bil som vil bli tilgjengelig i elektrisk versjon.

Solstad forteller at neste nye modell fra dem i høst blir Optima, som blant annet vil være tilgjengelig som ladbar hybrid. Det totale salgsmålet i Norge er å stabilisere merket på fem prosent markedsandel. Det vil i så fall gjøre at Kia kommer inn blant de ti mestselgende merkene.