2019: Volks­wagen slo Tesla på målstreken

Volkswagen ble 2019-vinner både lokalt og nasjonalt, men Tesla puster tyskerne i nakken. I Kristiansand var imidlertid Volkswagen klart på topp foran Toyota med amerikanerne på tredjeplass.

Publisert: Publisert:

Det var stor stemning blant salgsfolkene hos Gumpens Auto Vest etter at VW Golf igjen ble mest solgte bilmodell i Kristiansand, Mandal og Lyngdal. Fra venstre Even Myhrstad, Dag Rune Simonsen, Arthur Hansen og Rune Helleren. Foto: Mjaaland, Tor

  • Tor Mjaaland

KRISTIANSAND: – Vi er stolte og fornøyde med at Volkswagen er på topp lokalt og at Golf igjen er mest solgte bilmodell, sier markedssjef Morten Sogn og salgsleder Per Øystein Gumpen hos Gumpens Auto Vest.

Brorparten av de nye Golf-modellene som rullet ut på sørlandsveiene i fjor var elektriske e-Golf. Den modellen er i salg fram til sommeren, da overtar nye ID.3. Men Golf med fossile motorer lever videre, bilen som har vært bestselger siden den ble lansert midt på 1970-tallet.

Mest solgte bilmodell i Norge ble ikke uventet Tesla Model 3, solid foran Volkswagen Golf. I Kristiansand snek Golf seg foran Tesla Model 3 med totalt 352 biler mot 348 på den populære amerikanske elbilen.

Nybilsalget gikk ned i 2019 sammenlignet med året før, 3,8 prosent på landsbasis, 2,5 prosent i Kristiansand. Elbilandelen på landsbasis havnet på 42,3 prosent, 38,6 prosent i Kristiansand.

De to store, Volkswagen og Toyota, måtte begge innse at de tapte terreng i forhold til 2018. Førstnevnte hadde en nedgang i antall nyregistreringer i Kristiansand på 11,1 prosent, Toyota minus 5,4 prosent

Volvo imponerer

Den desidert største økningen i salget lokalt står Jaguar for med en økning på over 400 prosent. Forklaringen på det er lanseringen av den populære elbilen I-Pace som har mangedoblet salget av det tradisjonsrike britiske statusmerket.

Også Tesla har økning på over 100 prosent takket være lanseringen av Model 3 som ble klart mest solgte bilmodell i Norge som helhet og også kåret til Årets Bil i Norge.

Tesla Model 3 ble mest solgte bilmodell i Norge totalt i 2019. På Sørlandet ble den slått av VW Golf. Foto: Staale Frydenlund

Jaguar har hatt en voldsom salgsøkning i 2019 takket være elbilen I-Pace. Foto: Tor Mjaaland

Et annet, og tradisjonsrikt merke som har imponert på Sørlandet i 2019 er Volvo. Med en økning på 36,9 prosent i antall nybilregistreringer i Kristiansand sender utvilsomt den lokale forhandleren noen tydelige signaler til Volvo-kolleger i resten av landet der det totalt var en salgssvikt på 11,6 prosent. Volvo ble også totalvinner i desember med flest registrerte nybiler i Kristiansand.

Elbiler

Hyundai-folkene kan også smile etter et godt 2019. Med flere populære elbiler i sortimentet økte det sørkoreanske merket med over 40 prosent lokalt.

Også Audi fikk et pent løft i 2019 etter et svakt fjorår, takket være elbilen e-tron som sto for over 60 prosent av det lokale salget. Økningen i forhold til 2018 ble på 17,7 prosent.

Skoda Octavia utstyrt med dieselmotor er fortsatt en svært populær bil på Sørlandet. Den ble fjerde mest solgte bilmodell i Kristiansand i 2019. Foto: Tor Mjaaland

Flere innen bilbransjen hadde tippet en elbilandel opp mot 50 prosent i 2019. Så mye ble det ikke, og fortsatt er det en god del bilkjøpere som foretrekker diesel eller bensin. Interessant er det at fjerde mest solgte bilmodell i Kristiansand var Skoda Octavia der 169 av totalt 178 nye biler var utstyrt med dieselmotor. Octavia ble bare slått av elbilene VW Golf, Tesla Model 3 og Nissan Leaf. 18 prosent av dem som handlet ny bil lokalt i fjor valgte dieselmotor, 15 prosent bensin, 15 prosent plug in og 13 prosent hybrid.

Elbilen Nissan Leaf har vært en bestselger i flere år. I fjor endte den på tredjeplass på modellstatistikken. Foto: Tor Mjaaland

Tysk taper

På tapersiden merker vi oss Mercedes som gikk ned over 40 prosent både lokalt og nasjonalt i 2019. Viktige forklaringer på det har vært mangel på aktuelle elbiler og ladbare modeller. Mye tyder på at det tyske prestisjemerket får et løft i 2020 med flere nye modeller.

For Mercedes og flere andre merker som i 2020 kommer med elbiler og ladbare modeller blir utfordringen at markedet ser ut til å flomme over av biler med stikkontakt i årene som kommer. De som har vært tidlig ute har utvilsomt skummet fløten av elbilmarkedet selv om dette kommer vil være stort og økende også i årene framover.

Bilbyen Lyngdal

I Mandal er Volkswagen som vanlig suverent på topp med 90 nyregistreringer i 2019. Rundt 40 biler etter følger Tesla hårfint foran Volvo. Toyota står nesten uten nyregistreringer i Mandal i 2019, forklaringen på det er at bilene registreres under Kristiansand. Som i Kristiansand er Volkswagen Golf mest solgte enkeltmodell foran Tesla Model 3.

Men bilbyen vest for Kristiansand er på mange måter Lyngdal. Her er det registrert nesten dobbelt så mange nye biler i 2019 som i Mandal, nemlig hele 598. Og her tar Toyota en klar førsteplass med 129 nyregistreringer foran Volkswagen med 110. De to er i særklasse med Tesla (47), Skoda (43), Peugeot (42) og Volvo (41) på plassene bak.

Også i Lyngdal topper VW Golf på modellstatistikken, her følger to Toyota-utgaver på plassene like bak, Rav4 og Yaris.

Mandal kan vise til en økning på hele 13,2 prosent på registreringsstatistikken for 2019, mens Lyngdal gikk ca. 11 prosent tilbake.

Publisert:

Les også

  1. Genèva Motor Show, «en svipptur til bilhimmelen»

  2. 2017 nytt gullår for bilbransjen

  3. – Føler meg ikke som noe miljøsvin

  4. 2020 blir et «el-levilt» bilår

Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil
  2. Elbil
  3. Kristiansand
  4. Model 3
  5. Volkswagen