Høsten er en vakker tid å kjøre motorsykkel på, men det er også en av de farligste.

– NAF oppfordrer alle motorsyklister om å kjøre forsiktig på sesongens siste turer, sier Jan Harry Svendsen, leder i NAF MC i en pressemelding fra medlemsorganisasjonen.

I år har det vært en kraftig økning i ulykker med motorsykkel på norske veier. Og hele tre av fire utforkjøringsulykker med motorsykkel i år har skjedd i sving.

– Det har vært for mange ulykker hittil i sesongen, og med innspurten på sesongen for døra vil vi oppfordre alle motorsyklister om å kjøre forsiktig, sier Jan Harry Svendsen.

Glatt som såpe

Klar luft, deilige temperaturer og lite trafikk på veier som om sommeren er tett trafikkert. Slik beskriver Svendsen avslutningen på motorsykkelsesongen.

– Høsten er en fantastisk tid for motorsyklister. Men løv fra trær og grus som skylles inn over veibanen av høstregn, kan gjøre veiene glatte, advarer han.

– Selv om det er tørt ellers kan det være vått i løvet som ligger på veien, og det kan skape problemer. For en motorsyklist kan det i verste fall føre til et velt om man kjører over vått og glatt løv. Det gjelder å passe på og tilpasse hastigheten, sier Svendsen.

Lumske høstveier

– Som ellers gjelder det om å skaffe seg handlingsrom og for å få det må man tilpasse farten man har inn i kurvene. I tillegg til vått løv, kan man også treffe på is i skyggepartiene på denne årstiden, sier Svendsen.

I skyggepartier og der man vet det har vært minusgrader om natten gjelder det å passe på. Ikke tro at det som ser ut som vann nødvendigvis er vann, er rådet fra NAF.

Men selv om høsten kan være utfordrende for motorsyklister er det også en fantastisk tid.

– Fargene, den klare og gode luften, og det at man kan ha veier som sommerstid ofte er sterkt trafikkerte nesten for seg selv, gjør høsten til en veldig fin tid å kjøre motorsykkel på. Personlig har jeg noen av de aller beste motorsykkelopplevelsene om høsten, avslutter Svendsen.