Skoda Superb, Fiat Panda Cross og Skoda Superb er bilene som denne gangen har blitt smadret av EuroNcap.

Bare Skoda Superb fikk fem stjerner.

Satte seg fast

foto
KRITIKK: Fiat Panda Cross får bare tre sjerner. Bilen får kritikk for blant annet manglende assistentsystemer. I stolpetesten får den derimot gode skussmål. Foto: EuroNcap

Hyundai i20 fikk fire stjerner i denne runden med tester. Bilen fikk kritikk for ikke å ha autobrems, samtidig som sidekollisjonsputen ikke blåste seg opp som den skulle.Kanten på puten satte seg fast i en interiørdetalj, og ifølge Auto motor och sport i Sverige skal Hyundai nå undersøke hva som gikk galt.

Med sine tre stjerner fikk Fiat Panda Cross det dårligste resultatet så langt i 2015. I kollisjonstesten blåste ikke kollisjonsputen på førersiden seg opp tilstrekkelig.

Dermed slår hodet til kollisjonsdukken i rattet.

foto
HENGER SEG OPP: Sidekollisjonsputen henger seg opp i Hyundai i20. Dermed byr den ikke på optimal beskyttelse. Bilen har heller ikke autobrems, og får fire stjerner. Foto: EuroNcap

I tillegg får bilen massiv kritikk for å ha alt for svak kollisjonssikkerhet for overkroppen på passasjersiden.EuroNcap bedømmer faren for å pådra seg alvorlige skader på overkroppen i enkelte ulykkessituasjoner som høy.

Bilen har heller ikke autobrems eller vinglevarsler.

Suveren Skoda

Da gikk det bedre for Skoda.

Den nye storbilen fra merket, Superb, fikk fem stjerner.

Helt uten kritikk var det likevel ikke.

I testen hvor bilen kjører rett inn i en fast barriere, blir beskyttelsen av førerens overkropp betegnet som marginal.

foto
ASSISTENTER: Biler som ikke har autobrems, får ikke fem stjerner i kollisjonstesten til EuroNcap. Her fra testing av systemet i Skoda Superb. Foto: EuroNcap

Da gikk det bedre i stolpetesten, der bilen fikk maksimalt med poeng.Skoda har utstyrt Superb med en rekke førerassistenter, og det trekker opp karakteren.

Blant annet har bilen autobrems og vinglevarser, i tillegg til multikollisjonsbrems (som bremser opp bilen etter en ulykke for å forhindre følgeulykker) og trøtthetsvarsler.

Bilen har også hodestøtter som skal være optimalisert for å redusere faren for nakkeslengskader.

I testene bedømmer EuroNcap faren for å pådra seg nakkeslengskader foran som liten i Superb.

Les også: