– Totalt sett har kostnadene ved bilholdet blitt marginalt redusert i løpet av siste år. Dermed har kostnadene for å eie og bruke bil blitt noe gunstigere, sier Jan Petter Røssevold, markedssjef i Opplysningsrådet for veitrafikken.

De utgir publikasjonen «Eksempler på beregning av kostnader ved bilhold», hvor de ser på en rekke faktorer i forbindelse med det å eie en bil.

Totalkostnaden økte fra 2013 til 2014, mens den sank året etter.

Den største kostnaden

Den aller største kostnaden er verditap, det er større jo dyrere bilen er. Avskrivningen står for 26 prosent av de totale kostnadene for en billig bil, mens den kan være opp mot 50 prosent for en dyr en. Her spiller også den årlige kjørelengden inn.

FLERE FAKTORER: Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for veitrafikken trekker fram flere faktorer som har fått kostnadene ned. Foto: Opplysningsrådet for veitrafikken

Det som er blitt billigere, er drivstoffprisene, som er lavere enn de var i fjor, i tillegg bruker nye biler stadig mindre diesel eller bensin.Noe som også har sunket er finanskostnadene, som en følge av lavere rente og nybilpriser som liten grad har steget. Gjennomsnittsøkningen i pris for en ny bil er to prosent høyere i år enn i fjor.

Store poster synker

Forsikring er en faktor som står for omtrent ti prosent av kostnadene. Her tar de utgangspunkt i at eieren har 70 prosent bonus, og her har de funnet at premien for ansvars— og kaskoforsikringer har gått ned med drøyt to prosent.

– Det som er viktig, er at flere av de postene som står for en stor andel av kostnadene, har gått noe ned i år. Rentenivået med en halv prosent, forsikring og drivstoff har også blitt billigere, sier Røssevold.

Greit å vite:

Når det gjelder bompenger, ble det i fjor totalt innbetalt 9,2 milliarder kroner, noe som ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken betyr at snittet for hver registrerte personbil i Norge ble på 2580 ved 15.000 kilometers kjørelengde.

– Med de forutsetningene vi har lagt til grunn i våre kostnadseksempler, vil en ny familiebil til kr 393.000, mellomklassen, med 15.000 kilometer i årlig kjørelengde, ha en årlig bilholdskostnad på 94.677 kroner. Dette tilsvarer en månedlig bilholdskostnad på 7890, en daglig bilholdskostnad på 259, eller 6,31 kroner per kilometer.

Tilsvarende tall for 2015 var 6,32 kroner per kilometer i fjor, og 6,51 kroner i 2014. De har ikke tatt med utgifter som varierer etter bruk og hjemsted, eller faktorer som garasje, parkering, piggdekkavgift, ferge og dekkhotell.

Opptatt av å spare penger? Da anbefaler vi disse sakene: