Årsaken er krigen i Ukraina og sanksjoner mot Russland. Derfor anbefaler NAF i en pressemelding om ikke å vente til i siste liten med kjøp av nye vinterdekk.

– I år gjelder det å være føre var ikke å utsette kjøp av nye vinterdekk, sier rådgiver i NAF Jan Harry Svendsen i pressemeldingen.

Hans anbefaling er å sjekke tilstanden på vinterdekkene i god tid før kulda setter inn. Særlig gjelder det om man har en bil med uvanlige dekkdimensjoner eller en bil som krever spesielle dekk.

– Mange elbiler har spesielle dekkdimensjoner. Ett godt eksempel er BMW i3 eller suv-er som krever spesielle dekk. Venter man for lenge, kan det være at dekkforhandleren blir utsolgt, advarer NAF-rådgiveren.

Fordi markedet er så uoversiktlig, kan man ikke vente at lagrene med dekk blir fylt opp på vanlig måte gjennom vinteren.

Kravet til mønsterdybde på vinterdekk er tre millimeter. Har man mindre mønster enn det, skal dekket skiftes ut. NAF anbefaler en minste mønsterdybde på fire millimeter, men frykter at enkelte likevel tar sjansen og kjører på slitte dekk enten for å spare penger eller fordi de ikke får tak i nye dekk. NAF anbefaler heller ikke å spare penger ved å blande dekk.

– Det kan føre til at bilen vil oppføre seg uforutsigbart. En bil med firehjulsdrift har strenge krav til lik rulleomkrets på alle aksler og på alle hjul. Å kjøre med forskjellige dekk på ulike aksler kan resultere i skader på bilen, sier Jan Harry Svendsen i NAF.