Vi har prøvekjørt Mitsubishi L200 Double Cab: En bil for tøffinger og tøft terreng

De fleste av oss jobber ikke som entreprenører, på anlegg eller skal på biltur der vei blir til krøttersti. Vi går nok glipp av en artig kjøreopplevelse.

I disse omgivelsene burde nye Mitsubishi L200 trives godt. Foto: Mjaaland, Tor

Tor Mjaaland
Publisert: Publisert:

Pick up heter bilene som er mestselgende i USA. I Norge er det nok stort sett menn med spesielle kjøre- eller tøffingbehov du finner bak rattet i slike. Vi hørte vel til den sistnevnte gruppen på vår prøvetur.

Det er mange som slåss om et begrenset norsk pick up-marked, og Mitsubishi L200 med 40 år bak seg på vei og i gjørme har ikke vært markedsleder. Heteste på salgsstatistikkene har vært Isuzu D-Max, Toyota HiLux, VW Amarock og Ford Ranger.

Men nå er den japanske bilprodusenten på veien, eller kanskje heller i terrenget, med en helt ny utgave av L200 Double Cab. Og her er det en god del å glede seg over. Utvendig har den fått en solid ansiktsløftning, absolutt til det bedre, innvendig får du en god porsjon personbilfølelse. Og det før du setter bilen i gang.

Lasteplan med mulighet for tildekning hører selvsagt med på en pick up. Foto: Mjaaland, Tor

Masse utstyr

For interiøret er både stilfullt, enkelt og oversiktlig. Og utstyrsnivået i bilen vi prøvde, kalt Instyle+, er like høyt som i en moderne personbil. Her er frontkollisjonvarsler med bremseassistent, kjørefeltvarsler, ryggekamera, blindsonevarsler, fjernlysassistent, varsel om kryssende trafikk bakfra og 360 graders kamera. Mye av dette kan være trygt å ha om du for eksempel befinner deg på et anleggsområde med mye kryssende trafikk.

Her er det full personbilkomfort både for fører og passasjer. Foto: Mjaaland, Tor

Nye Mitsubishi L200 har fått litt færre hestekrefter enn forgjengeren, effekten på den 2,3 liter store dieselmotoren er redusert fra 180 til 150 hk for å tilpasses nytt og strengere avgiftssystem. Men det kanskje viktigste er at dreiemoment på 400 Nm er beholdt. Med andre ord så burde trekkraften fortsatt være god.

Mitsubishi L200 er en voksen bil på rundt to tonn. Du sitter høyt med god utsikt i de fleste himmelretninger. Foto: Mjaaland, Tor

Ikek lynrask

Med egenvekt på rundt to tonn, går det naturlig nok ikke lynraskt unna å komme opp i toppfart. Men motoren er behagelig stillegående, og automatkassen i bilen vi prøvde var smidig. Forbruket blir ikke blant de laveste, litt i underkant av literen på mila med blandet kjøring.

Et godt ryggekamera og 360 graders kamera er en ekstra sikkerhet om du befinner seg på en uoversiktelig anleggsplass. Foto: Mjaaland, Tor

Men antagelig viktigere enn forbruk og akselerasjon er mulighetene for å ta seg fram der asfalt er et fremmedord og tøffhet i terrenget har høy prioritet. Og her er det mange valgmuligheter. På tradisjonelle veier kjører du bilen med bakhjulsdrift og sparer diesel på det. Alternativene er firehjulsdrift med høygir, firehjulsdrift høygir med låst senterdifferensial, lavgir med det samme og offroadinnstilling der du etter forholdene velger mellom grus, gjørme, snø, sand eller stein.

Ryddig, enkelt og stilig interiør i nye Mitsubishi L200. Foto: Mjaaland, Tor

Komfort

Vi var hverken ute i høy snø eller gjørme, men lurte oss inn på noen steinete anleggsområder der L200 så ut til å finne seg godt til rette. Og vi hilste kjekt på de som satt bak rattet i dumpere og gravemaskiner.

På landeveien kan vi faktisk være enig med produsenten om at her var det tilnærmet personbilkomfort, selv om humper og ujevnheter merkes mer enn i de fleste personbiler. Du finner deg godt til rette bak rattet der girhendler gir et snev av sporty følelse om du vil ta over fra automatkassen og gire manuelt.

Skal du gjøre om plassen bak slik at du kan ta med deg flere enn en passasjer, må du ut med 3–400.000 kroner ekstra i avgifter. Foto: Mjaaland, Tor

Noen familiebil var ikke utgaven vi kjørte. Da dobles nemlig prisen takket være norske avgifter. Så baksetet blir nok et ekstra lasterom for så å si alle som skriver under på kjøpekontrakt på Mitsubishi L200.

Noen volumselger i Norge blir hverken denne eller konkurrentene. Men Mitsubishi har utvilsomt hevet tøffhets- og komfortfaktoren flere hakk med den nye L200 pick up-utgaven.

Fakta:

Bil: Mitsubishi L200 Instyle + Double Cab 2-seter
Pris: 464.900,- (Prøvd bil). Frab 430.000,-
Motor: 2,3 liter diesel
Effekt: 150 hk
Dreiemoment: 400 Nm
Toppfart: 174 km/t
Forbruk blandet (WLTP): 0,97 l/mil
Utslipp CO2 (WLTP): 254 gram/km
Lengde/bredde/høyde: 5306/1815/1780 mm
Egenvekt: 2035 kg
Nyttelast: 1075 kg
Tilhengervekt: 3100 kg

Kjøreegenskaper

Behagelig stillegående og lettkjørt på landeveien. Merker nok humper i veien litt mer enn i personbiler. Tok seg elegant frem på et anleggsområde. Skulle gjerne testet den mer i terrenget.

Design

Pick up-ene har nok viktigere målsettinger enn å se elegante ut. Men L200 har utvilsomt forbedret seg. Innvendig er det personbilstil.

Økonomi

Som toseter med lasteplan er kjøptpris på rundt 450.000 ikke avskrekkende. Skal du ha femseteren, økes prisen med 3-400.000 kroner. Ikke blant de mest drivstoffgjerrige.

Pluss

Høy kjørekomfort, masse utstyr og suveren fremkommelighet trekker absolutt opp på nye Mitsubishi L200.

Minus

På ujevn vei kjenner du ujevnheter bedre enn på de fleste personbiler. Litt høyt forbruk. 150-hesteren gir god drakraft men er ikke spesielt rask.

Publisert: