Prøvekjørt: Når bilen er mye tøffere enn føreren

Er du litt mer opptatt av tøffhet, styrke og design enn plass til høye pappkartonger i bagasjerommet, går du for nye Mercedes GLC Coupé.

Publisert Publisert

Mercedes GLC 220 Coupé 4-matic er suv i coupé-drakt. Nå er den fornyet, blant annet med en dieselmotor med lave utslipp. Foto: Mjaaland, Tor

  • Tor Mjaaland

KRISTIANSAND: Når GLC-utgaven nå er fornyet, havner nok de fleste norske bilkjøpere i køen for å sikre seg suv-utgaven av bilen. Den har lenge vært en suksess her hjemme, ikke minst som plug in hybrid.

Nå kommer både coupé-versjonen og suv-en fornyet, med nye motorer og ikke minst med økt kjørelengde på strøm. Vi valgte design og tøffhet og prøvekjørte en av de mest elegante suv-ene på markedet.

Markant ytre forskjell fra forrige utgave er ikke så lett å oppdage, men hvorfor endre mye på en bil som har fått skryt helt fra den ble lansert i 2016? Mercedes hevder riktignok at 90 prosent av bilens komponenter er fornyet, vi legger merke til et litt annerledes frontparti med tydelige led-lykter og nye støtfangere.

Fronten på Mercedes GLC 220 Coupé er vel den delen av bilen som er mest endret i forhold til forrige modell. Foto: Mjaaland, Tor

Vi som elsker diesel

Den ladbare utgaven, med norsk avgiftslette som gjør den rundt 100.000 kroner billigere enn dieselversjonen vi kjørte, er like om hjørnet.

Etter noen timer i bilen er det ingen grunn til å beklage at vi ikke fikk prøvd plug in-utgaven. For den nye Mercedes dieselmotoren på rundt 200 hk gir nye argumenter for oss som elsker diesel. Stillegående, solid drag, rask nok i akselerasjonen, men uten å nærme seg nivået til elbiler og ladbare som ofte har godt over 300 hk til disposisjon.

Bagasjerommet er langt og bredt, men høyden er ikke så imponerende på grunn av coupé-formen. Foto: Mjaaland, Tor

Men så mye krefter trenger vi faktisk ikke. Og med et forbruk på rett i overkant av halvliteren, kjører du billig også uten strøm, om ikke MDG får gjennomslag for seks kroner økning i dieselavgiften.

Lavt utslipp

Når Mercedes oppdaterer bilen, skifter de ut samtlige av motorene i GLC-familien, med unntak av AMG V8-biturbo som kom i 2018. Et tydelig signal om at Mercedes ikke gir opp dieselmotorer, men forbedrer dem. Den firesylindrede 2-literen oppfyller de kommende Euro 6d-kravene.

Et eksempel er at NOx-utslippet fra den største dieselmotoren på 245 hk i GLC 300 d 4-matic er 30 mg/km. Dagens grense er 168 mg/km, i 2021 er 80 mg/km. ADAC har målt den samme motoren med mindre effekt i en E-klasse-utgave og fått som resultat null NOx. Nei da, dieselmotoren er ikke død.

Info kan flyttes mellom den store midtstilte skjermen og klokkene foran føreren. Foto: Mjaaland, Tor

Interiør og dashbord er stilfullt, ryddig og oversiktlig. Foto: Mjaaland, Tor

Innvendig er det full fornyelse i tråd med det vi har sett blant annet sist i E-klasse. MBUX er navnet på infotainmentsystemet som Mercedes gradvis har innført gjennom det siste året.

MBUX står for «Mercedes-Benz User Experience», og her er det berøringsskjerm med «musepad» i stedet for det runde hjulet de brukte før.

Ved hjelp av små hendler på rattet kan du flytte info fra den store midtstilte skjermen til «klokkene» foran deg. Og «Hey Mercedes» talesystem fungerer utmerket når du vil ha litt hjelp fra Mercedes-dama.

Sittekomforten i en ny Mercedes er gjennomgående god. Foto: Mjaaland, Tor

500 liter

Vi startet med å si litt om bagasjeplass, eller rettere sagt mangel på høyde bakerst. Med coupé-formen må nødvendigvis høyden i bagasjerommet bli redusert. Men rundt 500 liter volum er bra og kan selvsagt økes med å legge ned bakseteryggene.

Hvordan oppfører så GLC Coupé seg på veien? Enkelt og greit er svaret: Som en fullblods Mercedes-Benz 2020-modell skal. Det hele virker så gjennomarbeidet, så godt skrudd sammen, at du tenker at her har du «ny» bil de neste 10–15 årene. Med 4X4-systemet 4-matic og en automatkasse på sedvanlig solid nivå, bør turen gå nesten som en lek uansett vær- og kjøreforhold.

Slik ser Mercedes GLC 220 Coupé 4-matic ut bakfra. Foto: Mjaaland, Tor

Og så er det jo litt gøy med en bil som kanskje naboen kommenterer, uten at vi testet akkurat det. Men gravemaskinføreren vi passerte ramlet nesten ut av døren for å ta en ekstra titt da vi passerte ham et sted i Kvadraturen.

Det var neppe mannen bak rattet han kikket på, her var det utvilsomt bilen som var tøffingen.

Kjøreegenskaper

Ikke lett å finne noe å klage på her. Lettkjørt, stillegående og akkurat passe sterk. Relativt dårlig utsikt bakover.

Design

Mercedes GLC 220 Coupé 4-matic har et design som stiller de fleste andre suv-er i skyggen. Innvendig er det ny Mercedes-look, ryddig og lekkert.

Økonomi

Halvliteren på mila forteller om god kjøreøkonomi. Innkjøpspris på godt over 700.000 kroner er i meste laget. Når den ladbare utgaven snart er her, går prisen ned 100.000 kroner.

Pluss

Tøft design, virker så solid og godt skrudd sammen og kjøreegenskaper som gjør bilturen til en trivelig opplevelse.

Minus

Litt for høy pris, og dårlig sikt bakover gjennom en nesten liggende bakrute. Design går ut over bagasjeplassen.

Publisert