Nå kommer Volvo med elbil

Volvo har avduket sin første elbil. Og slik de fleste ventet, ble det en helelektrisk utgave av XC40, nå med tilnavnet Recharge.

Publisert: Publisert:

Volvo XC40 Recharge blir en kjapping med hele 408 hk. De første bilene kommer til Norge om et drøyt år. Foto: Volvo

  • Tor Mjaaland

Med hele 408 hk, 0–100 km/t på 4,9 sek, permanent firehjulsdrift, rekkevidde på over 400 kilometer og tilhengervekt opptil 1500 kg, burde dette være en bil som kan friste enda flere norske bilkjøpere til å gå over til et elbilliv.

Volvo er også klar med pris på bilen. 490.000 kroner må du ut med for å sikre deg XC40 Recharge med det Volvo betegner som «R-Design», noe som betyr at den får bra med utstyr som sportsseter, parkeringssensorer, takrails, oppgradert lydanlegg og adaptiv cruisekontroll. Prismessig legger den seg i samme område som Volvo-kjenningen Polestar 2 og Audi e-tron-utgaven med 300 km rekkevidde. Bilen skal produseres i Gent i Belgia.

For norske kunder er meldingen om at den kan ta tilhenger på opp til 1500 kilo sikkert viktig. Bagasjerom på litt over 400 liter pluss et lite rom foran, tilsier at XC40 Recharge kan fungere som en familiebil når familien ikke er for stor og bagasjebehovet for voldsomt.

Identisk

Utvendig er bilen identisk med dagens XC40-modell, med målene 4,43 meter lang, 2,03 meter bred (inkludert speil) og 1,65 meter høy.

Ellers er mange av de øvrige spesifikasjonene også identiske med Polestar-bilen, noe som i og for seg ikke er så underlig med tanke på at de to bilene bygges på samme plattform. XC40 Recharge får to elmotorer på 150 kilowatt hver og dreiemoment på 660 Nm.

Her blir det også skikkelig hurtiglading på inntil 150 kW, som betyr ladetid fra 0 til 80 prosent på 40 minutter.

Volvo har opplyst at 7500 norske potensielle kunder har skrevet seg på interesselisten. De åpner for bestilling i uke 3 i 2020, og importøren vil få god tilgang til biler for det norske markedet.

De første elektriske XC40-ene kommer til Norge i fjerde kvartal 2020.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil