Fra den spede begynnelsen da elbilene knapt hadde større rekkevidde enn sin egen akselavstand, har utviklingen av batteriteknologi gått i et rasende tempo. Det er ikke så mange årene siden ubåtbatterier i Think var det ypperste.

I dag er det litium-ion som gjelder – og takket være disse batteriene har elbilene fått en rekkevidde som gjør dem til et høyst aktuelt alternativ for mange.

Glad i fart?

Populær

Nissan Leaf har i en årrekke vært blant de mest solgte elbilene her hjemme. Det er ikke så rart. God rekkevidde kombinert med god plass og gode innvendige løsninger gir en praktisk bil, enten du pendler frem og tilbake til jobb eller bare vil spare den tradisjonelle bilen for all småkjøringen.

Nettopp småkjøring har vært elbilens skjebne. Holder vi Tesla utenfor, har ikke rekkevidden vært riktig god nok til at bilene har hatt noen praktisk nytte utover å være et kostnadseffektivt tillegg til en tradisjonelt drevet bil.

POLARISERER: Designet på Nissan Leaf er ikke for alle. Enten liker du den, eller så gjør du det ikke – på den nye bilen er designet uforandret. Foto: Stian Furuseth/NTB scanpix

Seks kilowatt

Derfor er denne tredje generasjonen av Nissan Leaf spennende. Nye tekniske løsninger i batteriet gir bilen større rekkevidde. Nissan oppgir at bilen nå har en rekkevidde på 250 kilometer, mot 199 kilometer tidligere.

Det er et stort hopp, og hele hemmeligheten er at energitettheten i batteriet har økt. Nå leverer batteripakken 30 kWh, mot 24 kWh tidligere.

God rekkevidde

Dermed er det med et usedvanlig moderat anfall av rekkeviddeangst vi tar plass bak rattet og trykker inn startknappen.

Den indikerte rekkevidden er åpenbart lengre enn i forgjengeren, men som i alle elbiler er vi også her prisgitt både utetemperatur, kjørestil og bruken av varmeapparat. Med liten skrift oppgir Nissan at praktisk rekkevidde er mellom 125 og 200 kilometer under normale forhold.

Uendret førermiljø

Den nye batteripakken øker vekten på Leaf med 21 kilo. Det er i praksis ikke noe du legger merke til. Dermed er kjøreopplevelsen som den alltid har vært. Leaf er behagelig og komfortabelt satt opp.

Fortsatt savner vil litt bedre seter og muligheten til å justere rattet i lengden. Samtidig irriterer vi oss fortsatt over at enkelte av interiørmaterialene gir bilen et litt billig inntrykk.

PLAST: Interiøret skjemmes av noe hardplast, men er oversiktlig. Foto: Stian Furuseth/NTB scanpix

Betjeningen er som vi kjenner den fra før, men Carwings er byttet ut med Connect EV. Det øker brukervennligheten og gir også flere funksjoner. Ikke alle liker det heldigitale instrumentpanelet som kan virker litt uoversiktlig før du lærer det å kjenne.

Fin drivlinje

Det er vanskelig ikke å like Leaf. Den er lett å leve med, og skal du langt, kan du hurtiglade bilen til 80 prosent kapasitet på en halvtime.

Men som med rekkevidden avhenger også ladehastigheten av temperaturen – og på kalde dager tar det lengre tid enn når det er varmt i været.

Den økte rekkevidden gjør livet som elbilist enklere. Du slipper bekymringene som kaldt vær kan gi deg, og du slipper å tenke så mye på forbruk. Der du ellers måtte liste deg frem for å komme i mål, klarer du reisen uten bekymringer i den nye utgaven av Leaf.

Samtidig leverer elmotoren fortsatt den behagelige sømløse akselerasjonen. For akkurat motoren er den samme som i den gamle utgaven av Leaf. Dermed yter den fortsatt 109 hestekrefter og leverer 250 newtonmeter i dreiemoment.

DIGITALT: Glem tradisjonelle instrumenter i Leaf. De digitale instrumentene er ryddige og lettleste. Foto: Stian Furuseth/NTB scanpix

Ekstrautstyr

Enn så lenge er det ingen, med unntak av Tesla, som kan by på like lite rekkeviddeangst som Nissan Leaf. Selv om elbilister ofte har et relativt fastsatt bruksmønster for elbilen sin, gir den økte rekkevidden en større grad av frihet.

Som før kommer Leaf med tre utstyrsnivåer. Det enkleste heter Visia. Denne modellen kan bare leverens med det gamle batteriet på 24 kWh – mens det nye batteriet er tilgjengelig på de andre utgavene mot et pristillegg på 16.800 kroner.

CHADEMO: Hurtigladekontakten i Leaf har støtte for Chademo. Et lys på innsiden av dekselet gjør det hele lett å bruke på mørke kvelder. Foto: Stian Furuseth/NTB scanpix

Stort minus: Kjedelig mangel på assistenter

Men alt er ikke bare bra i Leaf heller. Den underleverer kraftig hva gjelder assistentsystemer – og er dårligst i klassen på dette.

Bare ESP og kollisjonsputer er på plass, og bilen mangler skuffende nok både vinglevarsler, blindsoneassistent og nødbrems med fotgjengergjenkjenning.

På en elbil, som ofte kjøres rundt i byen, er denne typen utstyr ekstra viktig – og Nissan burde prioritert å få det på plass i den nye utgaven. Det har de altså ikke gjort, og det fortjener et digert minus i margen.

Likevel er den nye batteripakken et velkomment tillegg i en elbil som ellers leverer solid. For mange vil den økte rekkevidden gi bilen et langt større bruksområde – også om du skal på lengre turer.

To konkurrenter

De nærmeste konkurrentene til Nissan Leaf er Volkswagen e-Golf og Kia Soul. Begge er praktiske elbiler med plass til hele familien. Men etter at Nissan nå har kommet med den nye batteripakken, kan ingen av disse to matche verdens mest populære elektriske bil på kjørelengde. Men det skal snart endres.

Volkswagen har bebudet at de kommer med et nytt batteri til e-Golf som skal gi den større rekkevidde. Da blir styrkeforholdet igjen utlignet.

Ny bil ?