En av verdens største bilprodusenter, General Motors (Opel, Chevrolet, Cadillac, GMC og flere merker), forsøkte å gjøre suksess hos studenter med en nasjonal annonsekampanje i USA.

«Virkeligheten suger» fortalte GM, og viste en syklist som blir forbikjørt av en lykkelig student bak rattet. Videre fortalte annonsen «stop pedaling, start driving».

GM kunne ikke ha bommet styggere på publikummet, og den famøse annonsen har gått verden rundt i sosiale medier, også i Norge.

Totalt skivebom

Nå innser General Motors at annonsen var totalt skivebom, en tabbe og en hån mot miljøbevisste mennesker.

Bilgiganten beklager både annonse og budskap, og forsøker til og med å fjerne bannere og gigantiske annonseboards langs veien for å legge kampanjen død.

Kampanjen hadde et slags retrodesign, og budskapet ville nok også passet bedre på 50-tallet enn i dag.

Forlangte unnskyldning på Twitter

Det tok kun kort tid før studenter over hele USA forlangte en unnskyldning på mikrobloggen Twitter.

— Vi hater å høre at dere ble forulempet av denne kampanjen. Unnskyld. Vi mente ikke å støte noen eller gjøre noe galt. Vi vil gjøre endringer på kampanjen, svarte General Motors på Twitter da de første tilbakemeldingene kom.

Etterhvert skjønte bilgiganten at kampanjen hadde ført til opprør, i det minste i sosiale medier.

— Vi vil gjerne meddele av vi har lyttet til folket og besluttet å trekke hele annonsekampanjen, meldte GMs twitterprofil.

Ikke akkurat et tidsriktig budskap, eller hva mener du? Debattér saken!