YouTube flommer over av videoer tatt med bilkameraer, også kalt dashcams. Det lille kameraet dokumenterer ulykker, nestenulykker og hasardiøs kjøring langs veien.

Men i Norge kan bruken av dashcams til overvåkning være ulovlig.

— Problemet oppstår om man filmer regelmessig når man står parkert. Gjør man det, kan man bryte loven om kameraovervåking. Det er likevel viktig å være klar over at det finnes gråsoner her, sier Rannveig Bakke Tvedten i Datatilsynet.

I Danmark, Nederland, Italia, England, Spania og i Frankrike er bruken av dashcams uproblematisk, ifølge den tyske bilorganisasjonen ADAC.

Forbud og høye bøter

Men det er ikke alle land som er like begeistret for bruken av denne typen kameraer. I Østerrike er de forbudt ved lov, og høye bøter venter dersom du blir stoppet.

LITE: Bilkameraer, som også kalles dashcams, er laget for montering i frontruten. De små kameraene fanger alt som skjer foran bilen din når du kjører. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Også i Sveits frarådes bruk av kameraene. Her mener lovgiverne at filmingen bryter med regelverket rundt datasikkerhet og privatlivets fred.Heller ikke i Tyskland er bruken av bilkameraer, på grunn av personvernbestemmelser, uproblematisk.

I Sverige ble en ny lov innført sommeren 2013 som regulerer kameraovervåking. Bruk av dashcams vil i flere tilfeller være et brudd på denne loven.

Lyst på elbil?

Publisering i sosiale medier problematisk

Bakke Tvedten i Datatilsynet advarer om at man kan havne i en juridisk vanskelig situasjon dersom man publiserer en film som er filmet med dashcam.

— Problemet oppstår når man publiserer en film der tredjeperson føler seg uthengt. Kjører man langs en vakker fjord uten trafikk og legger dette ut, er ikke det noe problem. Men om man kjører langs den samme fjorden og det er andre biler med i videoen, kan man bli ansvarliggjort rettslig fordi man eksponerer andre i det offentlige rom. Det gjelder nok særlig dersom de som er med på videoen, føler seg urettmessig uthengt, sier Tvedten.

Derimot kan man bruke filmene ved en ulykke.

— Filmer som brukes som dokumentasjon i forbindelse med ulykker, er som regel lovlige, sier hun.

Opptak fra bilkameraer brukes som bevis

I Norge er det fri bevisførsel, og vi har eksempler på at videoer fra bilkameraer er lagt frem. Derfor kan de ha en viss verdi, men den store trafikksikkerhetsmessige effekten ser vi ikke, sier UP-sjef Gunnar Karlsen.

Han ser ikke på bruken av bilkamera som hverken noe stort problem, eller noe som gir den store trafikksikkerhetsmessige effekten.

Kan radar på sykler forhindre ulykker?