En skinnende og ny Jaguar vil ikke selv styre eller bytte fil automatisk om du setter på blinklyset, slik en Tesla med autopilot kan.

Til teknologinettstedet Mashableuttaler en ingeniør hos Jaguar at halvautonome biler er farlige, fordi føreren får en falsk følelse av sikkerhet.

Store skader

Selv om Tesla er det første bilmerket som har laget en bil som nærmest kjører selv, er ikke produsenten alene om teknologien. Alle premiumprodusenter sitter i dag på teknologi som kan gjøre bilene mer eller mindre selvkjørende.

– Vi har den samme teknologien som Tesla. For å lage en autopilot er elektrisk servostyring det eneste man trenger, sier prosjektlederen for Jaguar XF, Stephen Boulter, til Mashable.

Assistentsystemer øker sikkerheten, men mange sjåfører føler seg ukomfortable:

— Uansvarlig

Overfor nettstedetkarakteriserer Boulter Teslas bruk av autopilot som svært uansvarlig. Han frykter at utviklingen av selvkjørende biler kan bli satt tilbake med så mye som et tiår om det skjer en ulykke med Teslas system.

Han begrunner det med at både publikum og myndigheter vil bli skeptiske til denne typen løsninger dersom en alvorlig ulykke skulle inntreffe.

I forrige uke gikk også BMW ut og kritiserte Teslas autopilot. De sammenlignet systemet med en dårlig mobilapp.

Til tyske Handelsblatt skal BMW-sjefen Harald Krüger ha uttalt at BMW er helt avhengig av å ha systemer som er 100 prosent pålitelige, mens man i appverdenen kan lansere produkter som er 70 eller 80 prosent ferdige.

ADVARER: Når du aktiverer systemet i Tesla, blir du minnet på at du som fører har det hele og fulle ansvaret for sikkerheten. (Foto: Thomas Larsen)

Mer om førerassistenter og sikkerhet: