I september ble Volkswagens dieselfusk offentlig kjent.

En programvare oppdaget når bilen ble utslippstestet, og strupte dermed utslippene av NOx.

Spekulasjonene om hvorvidt andre produsenter har benyttet seg av samme programvare, har gått høyt.

Blant annet BMW, Mercedes-Benz og Opel har alle avvist at de har benyttet seg av tilsvarende fuskeprogram som Volkswagen har brukt på sine merker.

Fortsetter undersøkelsene

Helt siden skandalen ble kjent, har amerikanske CARB (California Air Resources Board) utført en rekke stikkprøver for å finne ut om flere bilprodusenter har jukset.

Til den tyske avisen Wirtschaftswoche bekrefter styreformann Mary Nichols i CARB at de så langt ikke har funnet andre som har installert fuskeprogrammet i sine biler.

– Det betyr likevel ikke at alle utslipp ligger på de nivåene vi skulle ønske. Men det er ingen som kommer i nærheten av de nivåene for avgassfusk som vi har funnet hos Volkswagen, sier Mary Nichols i intervjuet.

Samtidig understreker hun at testene av dieselbiler for å avsløre eventuelle fuskeprogrammer vil fortsette.

Kan ende i retten:

Sjekker 50 bilmodeller

I går ble det også kjent at tyske veimyndigheter (KBA) tester en rekke biler for fusk. Ifølge KBA er målet med testene å avdekke om flere merker enn Volkswagen har benyttet seg av tilsvarende program for å jukse med utslippstallene for NOx.

Målingene til KBA, som gjøres både i laboratorium og på landeveien, er allerede godt i gang. Rundt to tredeler av over 50 ulike bilmodeller er nå testet.

I en uttalelse sier KBA at man på basis av rådataene så langt kan fastslå at utslippsnivåene av NOx ligger over hva produsentene har oppgitt for flere av de testede bilene. KBA opplyser ikke om disse bilene har vært utstyrt med jukseprogram eller ikke.

Bilekspert Stefan Bratzel ved Center of Automotive Management (CAM) er kritisk til at KBA går ut med såpass lite informasjon, og hevder at de sparsomme opplysningene etterlater flere spørsmål enn svar.

Til Die Welt sier Bratzel at avvikene KBA har funnet, må være betydelige ettersom man har valgt å informere om dem – altså at de trolig er langt større enn differansen mellom laboratorietester og hva man kan forvente å oppnå i virkelig trafikk.

Les mer om utslippsskandalen: