MINDRE, MEN STØRRE: Akselavstanden er kortere på den nye bilen, sammenlignet med forgjengeren – men den innvendige plassen er større. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix
AVANSERTE: LED-lysene på toppmodellen er avanserte, og kan lyse rundt biler som du møter. Det gir et svært godt lys ved mørkekjøring. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix
OVERSIKTLIG: Interiøret i Astra holder høy klasse. Overflatene er noble og kvalitetsfølelsen er høy. Sammenlignet med forgjengeren er spranget stort. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix
HOLDER: En egen holder lader mobiltelefonen din når du er på farten – samtidig som den integreres i bilens infotainmentsystem. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix
MER PLASS: Benplassen i baksetet er bedre enn på forgjengeren. To USB-uttak bilegger enhver strid om hvem sin tur det var til å lade nettbrettet. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix
KNAPT: Bagasjerommet svelger 370 liter uten reservehjul. Med reservehjul krymper plassen til 310 liter. Det er litt knapt, sammenlignet med konkurrentene. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Salgstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er krystallklare. Først nede på en 90. plass finner vi Opel Astra, mens Volkswagen Golf og Toyota Auris er de to mest solgte bilene i kongeriket.

For Opel må det fortone seg som et mareritt, da det nettopp er disse to bilene som er hovedkonkurrentene, sammen med Ford Focus.

Over halvparten er E-Golf

Med et salg på 12.535 biler og en markedsandel på 11,2 prosent ved utgangen av september, selger Volkswagen nesten fire ganger så mange Golfer som Toyota selger Auriser.

Det enorme salget av Golf skyldes selvsagt at den elektriske Golfen. E-Golf, som den heter, står for rett over halvparten av det totale Golf-salget her hjemme.

I tillegg kommer den ladbare hybriden Golf GTE. Akkurat hybridteknologien er nok også noe av forklaringen på at Auris selger såpass bra som den gjør. Få kjøper Auris uten batteripakke under baksetet. Og akkurat det blir nok Opelens største utfordring.

MINDRE, MEN STØRRE: Akselavstanden er kortere på den nye bilen, sammenlignet med forgjengeren – men den innvendige plassen er større. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Massasje

Med et knappetrykk starter jeg massasjen i de gode sportssetene. Fra før har jeg allerede justert dem elektrisk slik at jeg sitter perfekt, og jeg har strammet inn sidevangene.

Faktisk er de elektrisk justerbare setene det eneste som er av ekstrautstyr inne i bilen jeg nå kjører, men med en tilleggspris på bare 4000 kroner kan man knapt anklage Opel for grådighet.

Dermed koster denne toppmodellen, med en 150 hestekrefter sterk bensinmotor, 289.900 kroner uten de elektriske setene og uten de påkostede felgene som også var montert på testbilen.

En Golf med samme motorstyrke og med Highline-utstyrsnivå koster 308.100 kroner. Dermed er Astra rundt 10.000 kroner rimeligere, samtidig som utstyrsnivået er høyere enn i Golfen.

OVERSIKTLIG: Interiøret i Astra holder høy klasse. Overflatene er noble og kvalitetsfølelsen er høy. Sammenlignet med forgjengeren er spranget stort. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Førerassistenter

I Astra er utvalget av standardutstyr på toppmodellen svært godt, og allerede grunnmodellen er godt utstyrt.

Dessverre må du opp ett hakk fra grunnmodellen før førerassistentene blir standard, noe som føles unødvendig.

Men toppmodellen har førerassistentene på plass, og blant dem finnes det kollisjonsvarsler, som selv bremser bilen dersom hastigheten er under 60 kilometer i timen, vingleassistent, blindsoneassistent og skiltleser.

Infotanimentsystemet i bilen er avansert, og en egen holder med lader for mobilen er på plass. Det er også to USB-uttak i baksetet, noe som bør bilegge den evige striden om hvem sin tur det er til å lade padden.

Det myke skinninteriøret, som også er standard på toppmodellen, kan enten varmes eller avkjøles ved et tastetrykk.

HOLDER: En egen holder lader mobiltelefonen din når du er på farten – samtidig som den integreres i bilens infotainmentsystem. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Intelligente lys

Opel har alltid hatt en blitz i sitt merkesymbol. Men de virkelige blitzlampene sitter på hver sin side av Astra-grillen. Med LED-teknologi kan ulike deler av lyktene styres uavhengig av hverandre.

AVANSERTE: LED-lysene på toppmodellen er avanserte, og kan lyse rundt biler som du møter. Det gir et svært godt lys ved mørkekjøring. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Resultatet er at denne nye Opelen lyser rundt møtende biler og opp på siden av de du ligger bak. Systemet kjenner vi allerede fra luksusbiler – men Astra er den første bilen i kompaktklassen som har systemet.I vanlig trafikk fungerer systemet utmerket. En av hovedfordelene er at bilen som oftest holder fjernlyset tent langs veikanten. Dermed oppdager man lettere fotgjengere og ikke minst dyr. Samtidig er det fascinerende å følge med på hvordan bilen automatisk styrer lyset unna bilen som kommer i møte eller bilene foran.

God plass

Opel har bygget den nye bilen lettere enn den forrige. Det merker man godt ute på veien. Den kjører bedre, og svipper rundt kurvene med større iver. I byen er den lettkjørt, selv om den flate vinkelen på A-stolpene reduserer oversiktligheten noe.

MER PLASS: Benplassen i baksetet er bedre enn på forgjengeren. To USB-uttak bilegger enhver strid om hvem sin tur det var til å lade nettbrettet. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Komforten er også god. Det innvendige støynivået er lavt, og understellet filtrerer bort de fleste ujevnheter selv om det er relativt stivt.Bak rattet møtes man av et helt nytt interiør. Her dominerer myk plast og sort pianolakk det oversiktlige førermiljøet. Plassen er også bedre, selv om akselavstanden på den nye bilen er kortere enn på den utgående modellen. Selv i baksetet sitter en velvoksen person godt.

El og hybrid savnes

KNAPT: Bagasjerommet svelger 370 liter uten reservehjul. Med reservehjul krymper plassen til 310 liter. Det er litt knapt, sammenlignet med konkurrentene. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

De store kritikkpunktene uteblir etter drøyt 30 mil bak rattet i den femte generasjonen av Opel Astra. Antagelig er dette Opels beste bil i øyeblikket, og den er også mer enn god nok til å utfordre Volkswagen Golf, Ford Focus og Toyota Auris.I el— og hybridbil-landet Norge er likevel mangelen på disse drivlinjene en stor hemsko for Astra.

Derfor blir den aldri noen bestselger – men at den vil krabbe seg oppover i salgsstatistikken, er ikke bare sannsynlig, men også svært fortjent.

Tekniske data:

Opel Astra 1,4T Premium

Pris testbil (uten utstyr): 289.900 kroner

Motor: 4-syl bensin. 1399 ccm. 150 hk v. 5000 o/min. 230 Nm v. 2000 o/min.

Aks. 0-100: 8,5 sek

Toppfart: 215 km/t

Forbruk: 0,51 l/min

Utslipp: 117 gram

Mål (LxBxH): 4474x1809x1485 mm

Akselavstand: 2662 mm

Bagasjeromsvolum: 370/1210 liter

Egenvekt: 1203 kg