Etter kraftig vekst i elbilinteressen gjennom flere år, er interessen i ferd med å flate ut, viser nemlig tall fra NAFs Trafikantbarometer.

– Nå må regjeringen ha is i magen og ikke skru til avgiftene på elbil ytterligere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.

I den heter det at siden 2017 har NAF gjennomført Trafikantbarometeret annethvert år i forbindelse med lokalvalg og stortingsvalg. Et av spørsmålene er om folk vil velge elbil som sin neste bil. Utviklingen har gått raskt: Fra 30 prosent som ville velge elbil ved neste bilkjøp i 2017 til 43 prosent i 2021. I årets trafikantbarometer har det også vært en økning, men den har vært på beskjedne fem prosentpoeng sammenlignet med 2021, nemlig 47 prosent.

– Nå må regjeringen ha is i magen og ikke skru til avgiftene på elbil ytterligere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF

Færre fordeler

– Med stadig bedre utvalg av biler og enklere lading, hadde vi forventet en større økning fra 2021 til i år, sier Sødal. Han mener at stadig færre fordeler for elbiler og innføring av moms og avgifter har gjort at elbilinteressen har flatet noe ut.

I 2023 ble avgiftene på elbilene økt kraftig, med innføring av moms på beløpet over 500 000 kroner og en helt ny vektavgift. I tillegg ble den viktige bompengefordelen mindre.

– Nå er det viktig at regjeringen ikke skrur til avgiftene ytterligere i statsbudsjettet som kommer 6. oktober. Vi frykter at de vil øke vektavgiften. Høyere avgifter kan bety at elbilsalget bremses enda mer, og færre kan bytte til elbil. Økte avgifter på nye elbiler kan også påvirke prisene på brukte elbiler, advarer Nils Sødal.

Én gang elbilist – alltid elbilist

Det er de som allerede eier elbil som er klart mest positive til å kjøpe elbil også neste gang. I år svarer 79 prosent at de vil ha elbil som neste bil, i 2021 var det 80 prosent. Det ligger like stabilt for de som eier en bensin- eller dieselbil. Som i 2021 svarer om lag én av tre at de vil kjøpe elbil ved neste bilkjøp.

– De som har tatt steget over er fornøyde og vil fortsette å kjøre elbil, mens skepsisen holder seg ganske stabilt for bensin- og dieselbilistene, forklarer Sødal. Han konkluderer med at siden politikerne har vedtatt at hele nybilsalget skal være nullutslipp i 2025, er det desto viktigere å ikke stramme til avgiftsskruen mer nå.

Jeg vil at min neste bil skal være en elbil
2023202120192017
Svært enig23%17%13%11%
Enig24%26%22%19%
Verken enig eller uenig23%23%29%28%
Uenig11%14%15%20%
Svært uenig11%10%12%11%
Vet ikke8%10%9%11%