NAF mener økt drivstoffpris ikke er et riktig miljøtiltak.

— En økning av drivstoffavgiftene vil ramme distriktene. Vi må ikke glemme at halve Norge ikke har noe reelt alternativ til bilen på sine hverdagsreiser. Det er et feilspor å løfte fram drivstoffavgiften som det største miljøtiltaket. Skal vi nå klimamålene trenger vi en renere bilpark og et avgiftssystem som fungerer, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, Norges Automobil-Forbund, i en pressemelding.

De mener det er viktigere å få folk til å benytte andre framkomstmidler enn bil i byene, men at dette ikke skal ramme folk i distriktene hvor alternativene til bil ofte ikke finnes.

Norge er i ferd med å nå ett av klimamålene, at nye privatbiler ikke skal slippe ut mer enn 85 gram CO2 per kjørte kilometer. Dette har skjedd gjennom en vridning i avgiftssystemet i favør av biler med lave utslipp.

Vrakpanten

SLÅR SKJEVT UT: Høyere drivstoff avgift går utover Distrikts-Norge, sier Inger Elisabeth Sagedal i NAF. Foto: Erik Norrud / NAF

— Det som virkelig har miljøeffekt, og samtidig er bra for folk, er at bilene på veiene slipper ut mindre klimagasser. I tillegg må det selvsagt tilrettelegges bedre for bruk av kollektiv, sykkel og gange i sentrale strøk, mens utslippsgjerrige biler fortsatt vil være viktige for folk i distriktene, sier Sagedal.NAF mener at bilavgiftspolitikken er på rett spor, med dreningen fra motorrommet til eksosrøret.

– Vi mener at det skal være bilens utslipp, og ikke motorkraft, som bestemmer avgiften.

Fra politisk hold er målet at det i 2025 kun skal selges nullutslippsbiler og at klimagassutslippene for transportsektoren skal halveres innen 2030. NAF mener klimamålene kan nås, dersom man iverksetter riktige tiltak nå. Elbilsuksessen har vist at det mulig med rask omstilling, men skal målene nås, må bilparken skiftes ut i et raskere tempo enn i dag. Et godt virkemiddel her vil være å øke vrakpanten, ifølge NAF, som mener altfor få har lagt vekt på dette elementet.

TEST MB GLS: