Gjør klar for det elleville elbilåret 2020!

Gjør dere klar for det store elbilåret 2020. For selv om Norge for lengst er blitt et elbil-land, er det nå det virkelig tar av med en rekke nye modeller. Mange av dem midt i blinken for norske bilkjøpere.

Publisert Publisert

Daglig leder hos Skoda-forhandler G-Bil, Tor Erik Røed, foran konseptutgaven av elbilen Vision IV. Bildet er tatt på årets bilutstilling i Genève. Endelig modell presenteres i Genève i mars i år. Klar for Norge andre halvår 2020. Foto: Tor Mjaaland

  • Tor Mjaaland

Elbilflommen over Norge startet for alvor i 2014–2015. De to årene ble det registrert ca 18.000 og 25.000 elbiler, opp fra ca 7000 i 2013. I år vil det endelige elbiltallet ligge nærmere 60.000 nyregistrerte biler på norske veier. I 2020 tar det virkelig av med en lang rekke nye elbiler som lanseres.

Daglig leder Tor Erik Røed hos Skoda-forhandler G-Bil i Kristiansand er blant de mange bilfolkene som gleder seg til 2020:

– Vi har sett frem til å konkurrere på like vilkår med andre ved å få elbiler i sortimentet. Vi starter allerede i januar med bybilen Citigo e IV, og mot slutten av 2020 kommer bilen vi og mange kunder ser frem mot, nemlig familiebilen med lang rekkevidde og firehjulstrekk.

Hvilken bil som blir vinneren neste år, er selvsagt for tidlig å si. Men når Volkswagen kommer med sin første elbil bygd som en slik fra bunnen av, nemlig ID.3, er det klart at den stiller sterkt. I tillegg kommer kineserne med mange elbiler samtidig som Tesla gjør klar Model Y.

Her følger en oversikt over en del av elbilene som ventes til Norge i 2020.

Volkswagen ID.3 Foto: Volkswagen AG

Volkswagen ID.3

Bilen som skal ta over for e-Golf er bygget på VWs MEB-plattform for elbiler, som blant annet gjør at batterier og drivlinje kan plasseres der det er mest hensiktsmessig, noe som gir ekstra plass til folk og bagasje.

Den såkalte 1st-versjonen som kommer først vil ha et batteri på 58 kilowattimer netto og en rekkevidde på 420 kilometer etter WLTP. Startpris er lovet til under 330.000 kroner.

Spanske Seat, eid av Volkswagen, kommer med en modell svært lik ID.3, kalt El-Born. Også den skal være klar for Norge mot slutten av 2020.

Og mot slutten av året er det store sjanser for at ID.4 dukker opp. Dette skal bli en større utgave enn ID.3, antagelig som Skoda Vision IV.

Skoda Vision IV Foto: Tor Mjaaland

Skoda Vision IV

Og da er det naturlig å fortsette med Skodas lovede elbil i mellomklassen, foreløpig med konseptnavnet Vision IV. Den skal bygges på samme plattform som VW ID.3, men blir likevel en langt større bil, rundt 40 cm lengre og med mulighet for firehjulstrekk.

Vision IV betegnes som en «suv-aktig» bil og skal få kjørelengde opp til 500 km. Produksjonsmodellen skal snart vises, og også denne skal dukke opp i Norge mot slutten av 2020.

Allerede i januar er det klart for de første leveranser av bybilen Citigo e IV, en typisk bil nummer to i husstanden til under 200.000 kroner i innkjøpspris.

BMW iX3 Foto: BMW

BMW iX3

BMW har hatt elektrisk suksess med sin i3. Denne selger fortsatt godt i Norge. Men mange venter på noe større fra den tyske produsenten, og det blir populære X3 i elektrisk utgave kalt BMW iX3.

Den norske importøren har uttalt at bilen skal bli å se på norske veier i 2020. Konseptbilen har 270 hk og netto batteristørrelse på 70 kWh. Mange nordmenn har satt seg på reservasjonsliste uten at importøren vil oppgi antallet. Med hurtiglading på 150 kW og ladetid på stipulerte 30 minutter, kan iX3 bli en ny norgesfavoritt slik den fossile utgaven har vært i mange år.

Polestar 2 Foto: Polestar

Polestar 2

En bil mange venter på i spenning er kinesisk-svenske Polestar 2. Prisen har vi allerede fått vite, den starter på 469.000 kroner her hjemme. Dermed kan den bli en svært interessant konkurrent til Tesla Model 3 som er årets desidert mest solgte bil i Norge. Polestar 2 har mer suv-farsong enn Model 3, har batteristørrelse på 78 kilowattimer og antatt rekkevidde rundt 500 km. For den nevnte prisen får du firehjulsdrift og hurtiglading inntil 150 kilowatt.

Tett samarbeid med Google skal visstnok gi en bil der du for eksempel kan styre navigasjonen ved hjelp av stemmen. Leveringen av bilen skal starte på forsommeren, så spørs det om hvor mange biler nystartede Polestar klarer å produsere første året.

Volvo XC40 Recharge Foto: Volvo

Volvo XC40 Recharge

Endelig kommer det el-biler fra Sverige, vil nok mange norske Volvo-fans si. Med hele 408 hk, 0-100 km/t på 4,9 sek, permanent firehjulsdrift, rekkevidde på over 400 kilometer og tilhengervekt opptil 1500 kg, burde dette være en bil som kan friste enda flere norske bilkjøpere til å gå over til et elbil-liv. Bilen kommer til Norge i fjerde kvartal 2020.

Volvo er også klar med pris på bilen. 490.000 kroner må du ut med for å sikre deg XC40 Recharge med det Volvo betegner som «R-Design», noe som betyr at den får bra med utstyr som sportsseter, parkeringssensorer, takrails, oppgradert lydanlegg og adaptiv cruisekontroll. Prismessig legger den seg altså i samme område som Polestar 2 og Audi e-tron-utgaven med 300 km rekkevidde.

Honda e Foto: Honda

Honda e

Honda har så langt vært fraværende på elbilmarkedet. Neste år kommer lille Honda e, fra produsenten omtalt som en bybil. Den har relativt beskjeden batterikapasitet på 35,5 kWh og en oppgitt rekkevidde på 266 km.

Bildene av bilen viser en rekke av skjermer innvendig som dekker hele dashbordlengden. Om bilen blir slik når den settes i produksjon, vet vi ikke. Tøyseter og nordisk inspirert innredning er andre stikkord vi har fått fra Honda.

Startpris skal angivelig være på 266.000 kroner, og utlevering skal etter planen starte på sommeren neste år.

Audi Q4 e-tron Foto: Audi

Audi Q4 e-tron

Når Skoda kommer med sin mellomstore suv bygget på Volkswagens MEB-plattform, er det ikke overraskende at andre produsenter innenfor familien følger etter. Audi Q4 e-tron blir lillebror til dagens suksessmodell e-tron, rundt 30 cm kortere og med rekkevidde oppgitt til rundt 450 kilometer.

Q4 er-tron får to elektriske motorer, samme antall hestekrefter som Skoda Vision IV, 306 hk og firehjulsdrift. To elektriske motorer skal i likhet med hos Skoda gi 306 hestekrefter og firehjulsdrift. Om q4 e-tron rekker det norske markedet innen utgangen av 2020, er kanskje noe usikkert. Produksjonsstart er oppgitt til slutten av året.

Peugeot e-2008 Foto: Peugeot

Peugeot e-2008

Peugeot er i ferd med å lansere elektriske e-208 som har fått svært gode tilbakemeldinger fra de som har prøvd bilen. «En skikkelig frekking av en bil», har den blitt omtalt som. Men franskmennene gir seg ikke med den. Allerede neste år kommer suv-en e-2008, en bil i mellomklassen som bør treffe nordmenn som liker å sitte høyt når de er på biltur.

E-2008 får samme batteri og drivlinje som e-208, som betyr 50 kilowattimer batteri og en motor på 136 hestekrefter. Rekkevidden er foreløpig beregnet til 310 km. Levering kan starte på vinteren.

Opel Corsa-e Foto: Opel

Opel Corsa-e

Opel har hatt både opp- og nedturer, kanskje flest av de siste, med elbilen Apera-e. Leveringsproblemer har vært største utfordring. Nå er det klart for elektriske Corsa-e som får en elmotor på 100 kW (136 hestekrefter) og maksimalt dreiemoment på 260 Nm. Etter at franske PSA Group kjøpte pel, er det ikke overraskende at elektriske Corsa får mye likt med Peugeot e-208. Det betyr 0-100 kilometer i timen på 8,1 sekunder, varmepumpe som standard og mulighet for hurtiglading.

Seres SF5 Foto: Seres

Kina-biler

Polestar 2 skal som kjent produseres i Kina. Det samme gjelder de to elbilene Dfsk E3 og Seres SF5 som kommer med en rekkevidde på opptil 400 km og 525 km etter den gamle NEDC-normen. Det er Subaru-importøren som nylig har kunngjort at de to suv-ene kommer til Norge i løpet av 2020. Prismessig lover importøren at de vil være svært konkurransedyktige. Vi vet også at flere norske importører forhandler med ulike kinesiske bilprodusenter om importavtaler.

Porsche Taycan Foto: Porsche

Porsche Taycan

En drømme-elbil for mange er nok Porsche Taycan. Vi har sett bilen på en lukket fremvisning på Sørlandet, og Taycan er utvilsomt spesiell. Men det er også prisen, slik den ble lansert i starten til å ligge rundt 1,6 millioner kroner. Nylig har Porsche offentliggjort en billigere versjon med startpris på 899.900 kroner. Da går den i strupen på de dyreste Tesla-modellene. Taycan, med 4,0 sekunder fra null til 100 km/t skal være leveringsklar første halvår 2020.

Dette er alt vi har fått av billedinfo fra Ford så langt når det gjelder den kommende el-suven. Foto: Ford

Ford-suv

Ford har fått mye pes for at de har vært bak i køen når det gjelder elbiler. Med unntak av elektriske Focus, som aldri ble noen suksess, har Ford latt vente på seg. Men nå er de åpenbart i startgropen og lover en suv med inntil 600 kilometers rekkevidde som skal være klar i løpet av 2020. Det er laget reservasjonsliste på bilen som ifølge Ford skal være «Mustang-inspirert». Ellers er det lite vi vet om en bil som høres svært spennende ut sett fra norsk ståsted.

Tesla Model Y. Foto: Tesla


Tesla Model Y

Tesla Model 3 har feid over det norske bilmarkedet i 2019 og blir årets klare vinner. I 2021 dukker suv-versjonen av Model 3 opp, kalt Model Y. Opprinnelig var produksjonsstart på nye Model Y satt til sent i 2020, med levering fra første kvartal 2021. Nå hevder en kilde til velrenommerte Clean Technica, ifølge motor.no, at Tesla i hemmelighet har fremskyndet planlagt produksjonsstart til første kvartal i 2020. Model Y blir en slags suv-versjon av årets desiderte bestselger i Norge, Model 3. Med startpris på 441.000 kroner, og firehjulsdrift fra 474.000 kroner med rundt 500 km rekkevidde, er det nok duket for en ny Tesla-triumf i Norge.

Mazda MX-30 Foto: Mazda

Mazda MX-30

Mazda har avduket sin første elbil for masseproduksjon. Den kommer til Norge i 2020. Elbilen som heter MX-30 kommer til Norge i andre halvår 2020, får en rekkevidde på omtrent 200km (WLTP) og startpris på 249.000kr.
Mazda mener at batteri med kapasitet på 35.5 kWt gir det optimale kompromisset mellom nytteverdi og bærekraft.

Førermiljøet kjennetegnes av at tre digitale skjermer omkranser føreren; et 7 tommers digitalt hovedinstrument, en 8,8 tommer midtstilt infotainmentskjerm og en helt ny 7’’ berøringsskjerm som hovedsakelig betjener klimaanlegget.

Mini Cooper SE Foto: BMW Group

Mini Cooper SE

I disse dager starter visstnok produksjonen av elektriske Mini Cooper. Det betyr levering til norske kunder første halvår 2020. Med batteristørrelse på 32,6 kilowattimer og en rekkevidde på 235 kilometer, ligger Mini et godt stykke bak en del konkurrenter som nærmer seg 400 kilometer rekkevidde. El-utgaven blir rask med 7,3 sekunder fra 0 til 100 km/t. Bilen har blitt 18 millimeter høyere enn Mini Cooper S, og er dessuten 145 kg tyngre på grunn av batteripakken. Bagasjevolumet er på 211 liter, som kan utvides til 731 liter med baksetene lagt ned. Prisen starter på cirka 260.000 kroner.

Publisert