Endelig fikk de se Skoda Enyaq

Han var førstemann til å bestille den elektriske suven Skoda Enyaq. Og han var blant de første på premieren. Øyvind Stokkeland angrer ikke på Enyaq-bestillingen.

Publisert:

Med munnbind og i små grupper ble 300 svært bilinteresserte vist den nye elbilen fra Skoda – Enyaq. Foto: Tor Mjaaland

  • Tor Mjaaland

Taxieieren i tredje generasjon var en av rundt 300 spesialinviterte til premieren på Skodas store elbilsatsing hos G-Bil sist fredag. De mange som har bestilt eller forhåndsreservert bilen var prioritert, men også noen flere ble med på visning og orientering om bilen fra salgskorpset til Skoda-forhandleren.

Det hele skjedde i koronatrygge forhold i små grupper på 15 av gangen, på anviste plasser med god avstand og mange iført munnbind. Og fra Øyvind Stokkeland fikk vi tydelig melding om bilen:

– Stilig bil med lang rekkevidde, god plass og masse utstyr. Den ideelle taxibilen, og helt sikkert også familiebilen, slo Stokkeland fast.

Han hadde sett bilder av Enyaq tidligere, men ble likevel positivt overrasket da han fikk se – men ikke røre – den knallrøde elbilen som farter Norge rundt på visningsturné.

Taxieier Øyvind Stokkeland var førstemann til å bestille elektriske Skoda Enyaq hos G-Bil i Sørlandsparken. Foto: Tor Mjaaland

– Faktisk enda flottere enn jeg hadde håpet og trodd, sier Stokkeland som har hatt mange Skoda-biler i taxifirmaet og har bare godord å komme med.

– Bare synd at det stort sett er sjåførene mine som får sitte bak rattet i denne døgnet rundt. Skulle gjerne kjørt den selv, legger han til.

Skoda-framtida

Daglig leder hos G-Bil, Tor Erik Røed, slo fast at elbilen Enyaq er starten på Skoda-fremtiden. På samme måten som dieselstasjonsvogna Octavia gjennom flere tiår har vært folkebilen i Norge, er Røed trygg på at Enyaq innebærer det store spranget inn i den elektriske framtida for den tsjekkiske bilprodusenten.

Daglig leder hos G-Bil, Tor Erik Røed, forteller om voldsom interesse for Skodas store elbilsatsing, familiesuven Enyaq. Foto: Tor Mjaaland

– Utrolig gøy å se og høre responsen fra de frammøtte, sier Røed som etter mange visningsrunder ikke hadde hørt ett eneste skuffende ord om bilen.

– Noen trodde faktisk at det var konseptbilen vi viste fram. De er jo ofte litt mer spenstige enn den endelig produksjonsbilen. Da var det gøy å kunne fortelle at dette er bilen som så mange sørlendinger allerede har forhåndsreservert, sier Røed som håper å kunne levere de første bilene like over nyttår.

Startpris 350.000

Med en startpris for modellen med 340 kilometer rekkevidde på rundt 350.000 kroner, er ikke Røed i tvil om at Skoda også denne gang kommer gunstig ut prismessig i forhold til de mange konkurrentene som etterhvert er kommet på banen, og flere er like om hjørnet.

– Mange har åpenbart ventet på en fullverdig elektrisk familiesuv. Det ser vi blant annet ut fra at 60–70 prosent av dem som har forhåndsreservert Enyaq er nye kunder hos oss, sier Røed, som får følgende støtteerklæring fra taxieier Stokkeland:

– Fantastisk flott bil. Ti ganger finere en konkurrenten Volkswagen ID.4, slo han bombatisk fast og var åpenbart storfornøyd med valget han har gjort, en Enyaq iV 80 med 510 kilometer elektrisk rekkevidde.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil