Fikk endelig se nye VW ID.3

Forbundskansler Angela Merkel markerte denne uka starten på serieproduksjonen av Volkswagens nye elbil ID.3. Samme dag fikk mer enn 500 sørlendinger se, ta på og sitte i bilen.

Mer enn 500 interesserte møtte på lokal VIP-visning av nye Volkswagen ID.3. Foto: Privat

Tor Mjaaland
Publisert:

Det første skjedde i den nye fabrikken i Zwickau der det Volkswagen betegner som den største elbiloffensiven i Europa startet. Hos Gumpens Auto Vest stimlet sørlendinger rundt en tidligutgave av ID.3, bilen som kommer i hele 10.000 eksemplarer til Norge i 2020. Alle som har forhåndsreservert biler er ifølge importøren garantert å få bilen i løpet av neste år.

– Utrolig gode tilbakemeldinger på nye ID. 3, sier salgsleder Per Øystein Gumpen hos Gumpens Auto Vest.

Den såkalte VIP-visningen var ment for de som har forhåndsreservert bilen, de som har skrevet seg på interesselisten og de som er mer enn normalt interessert i Volkswagens store elbilsatsing som starter med ID.3 og følges opp med en rekke ID.-modeller de nærmeste årene.

Forbundskansler Angela Merkel deltok i åpningen av den nye elbilfabrikken i Zwickau denne uka. Foto: Volkswagen AG

Bestilte bil

Mange av de over 200 som har forhåndsreservert bilen hos Gumpens Auto Vest var til stede på elbilvisningen.

– De var ikke minst imponert over innvendig plass i en bil som utvendig faktisk er ørlitegrann mindre enn dagens Golf, sier Gumpen.

En av dem var Liv Marit Vabo. Hun er eier av en liten e-Up i dag med 10–11 mil rekkevidde.

– Jeg forhåndsreserverte like godt en ID.3 på visningsfesten, forteller hun og medgir at hun ble imponert over bilen.

– Rekkevidde på rundt 400 kilometer er viktig, men også design og innvendig plass imponerte. Så nå gleder vi oss til å kunne bruke elbilen også til hytta, sier Liv Marit Vabo, som regner med å få den nye elbilen siste halvår 2020.

Her avdukes Volkswagens Volkswagen ID.3 hos Gumpens Auto Vest. ID.3 er førstemann ut i en serie elbiler bygget som slike helt fra bunnen av. Foto: Privat

Bilhistorie

At Volkswagen også går nye og mer dristige veier når det gjelder design, konstaterte både salgslederen og de mange fremmøtte som også fikk med seg en porsjon bilhistorie med en «Boble» fra 1952 og en Golf 1 fra tidlig 70-tall på gjestevisitt i lokalene der nye VW ID.3 ble vist frem for første gang.

I Zwickau, 1162 kilometer unna, slo toppledelsen i Volkswagen samtidig fast at ID.3 er den første bilen som produseres karbonnøytralt og den første av rundt 70 biler bygget på den nye MEB-plattformen som alle skal lanseres innen 2028.

– ID.3 blir et viktig bidrag for å gi e-mobiliteten sitt gjennombrudd. Den gjør miljøvennlig, individuell mobilitet oppnåelig for millioner av mennesker, og er en milepæl for vårt konsern på veien mot å bli klimanøytral innen 2050, sa toppleder i Volkswagen-konsernet, Herbert Diess.

Elbilfabrikker

Ombyggingen av fabrikken i Zwickau er i full gang og gjøres trinnvis. Fra 2021 skal den kun produsere elbiler med en kapasitet på opp til 330.000 biler i året.

Etter «konverteringen» av Zwickau til en ren elbilfabrikk, vil også fabrikkene i Emden og Hannover i Tyskland bli bygget om for volumproduksjon av elektriske biler . I Kina bygges to fabrikker for produksjonsstart i 2020. Og i Nord-Amerika investerer Volkswagen rundt 800 millioner dollar i elbilproduksjon ved Chattanooga-fabrikken.

Publisert: