Ti ingeniørstudenter fra Universitetet i Stavanger står bak prosjektet:

Å bygge en bil som kan hamle opp med Formula Student-konkurransen fra hele verden på sagnomsuste Silverstone i England i juli neste år.

Målet er, ubeskjedent nok, å bli beste nykommer i konkurransen. Årets utgave samlet 2300 deltakere fordelt på 125 team.

— Det er smarte ingeniørstudenter som deltar, så det å bli beste nykommer ville være bra. Vi må være ambisiøse, og drar ikke dit bare for å fullføre. Vi vil sette både Universitetet i Stavanger, regionen og Norge på kartet i denne konkurransen, sier designansvarlig og talsmann Bjørn Øvrebø Vidvei.

Lite kjent i Norge

Formula Student-konkurransen har hittil ikke klart å friste deltagere fra Norge.

— Sverige har hatt deltagere i mange år. Alle utenfor Norge vet hva denne konkurransen er. Her hjemme har Shell Eco Marathon hatt en posisjon blant studenter, selv om flere kilder sier at den er litt på vei ned, sier Øvrebø Vidvei.

Samtlige i teamet studerer til å bli maskingeniører, med ulike spesialiseringer. Prosjektet, som startet som en semesteroppgave for åtte av deltagerne i mars, har ballet på seg.

— Læreren vår lurte på om vi ville gjøre dette til et Formula Student-prosjekt, selv om det ville bli fryktelig mye arbeid. Vi er flere i teamet som er genuint interessert i motor - og motorsport. Det gir ikke flere studiepoeng enn bacheloroppgaven ville gjort, men det er likevel en helt unik erfaring, mener Øvrebø Vidvei.

Motoren på plass

En lett og heftig racerbil trenger selvsagt en motor. Etter å ha jaktet en stund, falt den viktige brikken på plass.

- Ja, vi har fått tak i en splitter ny, ubrukt Suzuki GSXR600-motorsykkelmotor til bilen, sier Øvrebø Vidvei.

Rent faglig skal de også få bistand fra Stavanger-gutten Anders Krohn, som har gjort karriere som formelfører i USA. Kommende uke er han på plass for å se nærmere på prosjektet.

— Vi er veldig glade for at han kommer. Han er i gamet, kan mye og er så vidt vi vet den eneste i Norge som får betalt for å kjøre en formelbil, sier Øvrebø Vidvei, som selv er svært interessert i motorsport.

På tegnebrettet

For tiden jobber teamet på ti med å gjøre ferdig rammen til bilen på tegnebrettet.

— Så blir det testing, for å se at den klarer kravene som er satt fra Formula Student. I tillegg skal vi snart begynne å bestille deler, sier Øvrebø Vidvei.

Det meste av økonomien er på plass, selv om talsmannen ikke legger skjul på at det alltid er plass til flere støttespillere.

— Vi har såpass med midler at vi har sikret oss at bilen blir bra. Det er egentlig mest innsats det står på, slik at bilen blir klar. Og innsats kommer det ikke til å stå på, fastslår Øvrebø Vidvei.

De ti studentene møtes hver mandag til planleggingsmøte, før de går hver til sitt for å jobbe videre individuelt.

— Vi tilbringer veldig mye tid på planleggingsrommet, så det er klart at det også blir noen utblåsninger i blant, men vi er godt sammensveiset.

Teamet har også sin egen Facebook-side

Slik blir bilen

Testing av bilen skal foregå i april 2012, i god tid før konkurransen.

— Det skal bli en bil som sjelden går fortere enn 100 km/t. Det er en veldig svingete bane, slik at det vil lønne seg å bygge en bil som har liten svingradius og er kjapp å få rundt svingene, understreker Øvrebø Vidvei.

Girkassen skal settes opp for samme formål; den skal ha lave utvekslinger for å få ut alle krefter.

- Vi har allerede bygd en prototyperamme. Så skal vi bygge en til. Etterpå må vi få målsatt drivaksler og annet. Om bilen blir kjørbar før jul, vet vi ikke. Men vi skal prøve, sier Øvrebø Vidvei.

Derfor gjør de det

Hovedgrunnen til at de ti studentene legger så mye energi i prosjektet, er at det gir en praktisk tilnærming til arbeidslivet, vurdert mot den ellers veldig teoretiske ingeniørutdanningen.

— Det å kunne se en en hjulopphengsdel du selv har lagd på datamaskinen ligge ferdig produsert ved siden av deg, og vite at du er en del av dette. Det er spesielt, sier Øvrebø Vidvei.

Han legger til:

— Å se noe gå fra tegnebrettet til prototyping og videre til ferdig produsert vare, gir et kick og skaper entusiasme og engasjement. Særlig siden det er lite praktisk arbeid i løpet av ingeniørstudiet. Verden over er det for eksempel mange firma som utelukkende rekrutterer fra Formula Student, sier Øvrebø Vidvei.

Vil du ha bilnyheter direkte på Facebook? Bli fan av Aftenposten BIL!