I mai 1976 rullet den første Ford Fiesta av samlebåndet fra en helt ny fabrikk i Valencia.

Over de 40 årene som har gått siden den gang, har Ford produsert vel 17 millioner Fiesta. 61.212 av dem er solgt i Norge.

Ifølge Ford er Fiesta Europas mest solgte småbil. Dagens versjon er den sjette generasjonen.

Til å begynne med var Fiesta kun tilgjengelig med tre dører, og var 357 centimeter lang. Utgaven som lages i dag, er drøyt 40 centimeter lenger og 16 centimeter bredere.

Se hvordan det gikk:

Klokke var ekstrautsyr

I starten hadde Fiesta en énliters motor på 45 hestekrefter, og gjorde null til hundre på 17,6 sekunder og med en toppfart på 137 kilometer i timen. Som ekstrautstyr kunne man få radio med knapper, klokke og grep på håndbrekket.

I forbindelse med jubileet har Ford funnet frem bilder fra sitt arkiv der de mer snodige variantene av Fiesta dukker opp. Her er det konseptbiler som skulle vise hvordan fremtidige Fiesta-utgaver kunne bli, og ikke minst bilen som er starten på det hele.

Felles for dem alle er at de aldri gikk i produksjon, men mange av ideene bak bilene skulle senere dukke opp i Fiesta og andre Ford-modeller. Flesteparten tegnet og laget av designhuset Ghia, som er eid av Ford.

Fords kommende superbil Ford GT er ikke for hvem som helst:

Bobcat

Bobcat. Foto: Produsenten

Dette er bilen som førte til Fiesta. Bobcat ble godkjent av Henry Ford II i 1972. Året etter ble den redesignet, av Tom Tjaarda hos Ghia, til det som skulle bli produksjonsmodellen.

Corrida

Corrida. Foto: Produsenten

Et konsept basert på Fiesta som ble laget i 1976. Bilen skulle være mest mulig aerodynamisk.Konseptet ble vist på bilutstillingen i Torino i november 1976. ## Prima

Prima. Foto: Produsenten

Denne ble også vist på bilutstillingen i Torino i 1976, og var bygget med en fleksibel bil i tankene. Planen var at den enkelt skulle kunne gjøres om til en pickup, stasjonsvogn eller toseter.

Tuareg

Tuareg. Foto: Produsenten

Laget i 1978 og er en liten SUV, lenge før noen hadde satt noe slikt i produksjon. Tuareg skal ha terrengegenskaper og er motorisert av en 1,1 liters motor.

Volvos første modell solgte i over en million eksemplarer:

Pockar

Pockar. Foto: Produsenten

Navnet er en forkortelse for «pocket car», altså lommebil. Bilens partytriks er rom for kofferter i dørene. Det skal være plass til fire innvendig.

Barchetta

Barchetta. Foto: Produsenten

Ghia bygde denne konseptbilen i 1983, basert på Fiesta XR2. På det tidspunktet var det få små roadster sportsbiler, og de så et markedspotensial for en slik bil.

Den ble ikke vist offisielt, men skulle internt vise at det var mulig å bygge en liten og rimelig sportsbil.

Ta bilen fatt og kjør utenom allfarvei i høst:

Urba

Urba. Foto: Produsenten

I 1989 laget Ford denne bilen som en idé til en by— og shoppingbil. Den hadde en dør på sjåførsiden og to på den andre.

Urba hadde også kjøleskap i bagasjerommet.

Zag og Zig

Zag og Zig. Foto: Produsenten

Zag ble tegnet av Ghia og skulle være en bitte liten, aerodynamisk, varebil. Zig var en toseters sportsbil. Begge hadde front— og baklykter med fiberoptikk.Det var tenkt at bilene skulle være en del av familie av småbiler som dekket sedan, sportsbil, varebil, lastebil og kompaktbiler, hvor alle delte de dører og de nedre karosseriplatene.

Saetta

Saetta. Foto: Produsenten

Ble vist i 1996. Dette var før Ka var lansert og denne bilen ble blant annet laget for at publikum skulle kunne forberede seg på hva som var i vente. Særlig fronten er lik den som skulle komme på Ka.