Det er på tide å få på sommerhjulene, og sette vekk vinterdekkene, men ut over det å sjekke mønsterdybden (Minimum 1,6 mm — helst 3,0 mm for å ikke bli offer for vannplaning) bør du også sjekke DOT, altså produksjonsdatoen. Gummi er på mange måter ferskvare, og det mister dermed noen viktige egenskaper over tid.

I bildet over viser vi hvor du vanligvis finner datostemplingen. DOT angis med fire siffer, hvor de to første angir ukenummeret og de to siste angir årstallet. 5011 betyr for eksempel at dekket ble laget i uke 50 i 2011.

SJEKK: Lagret riktig kan dekkene vare lenge, sier Jan Ivar Engebretsen hos NAF. Foto: NAF

Ifølge bransjen selv starter ikke aldringsprosessen før dekket kommer på bilen.Forutsatt at det ble lagret riktig da. Sollys og varme er for eksempel to ting som sliter, i tillegg til bruken.Leser du i instruksjonsboken kan du for eksempel få greie at dekkets alder ikke bør overstige seks år (BMW). Andre vil hevde fem år, men det er uansett ikke lurt å kjøre rundt på mye eldre dekk, selv om mønsterdybden er lovlig.

— Ikke bare ferskvare

— Før brukte vi å si at dekk er ferskvare ja. Men dette har endret seg noe. Selv ville jeg ikke ha hatt problemer med å kjøpe et tre år gammelt dekk som var lagret riktig, altså mørkt, tørt og kaldt.

Det sier bilmekaniker og kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen hos NAF.

Han legger videre til at det er annet moment som kommer inn her, og det er at du kan gå glipp av ny utvikling om du velger å kjøpe et et eldre dekk.

— Men så kan du også prute da, avslutter Engebretsen.

Les også:

Vet du hva tallene og bokstavene på dekkene betyr?

Billigdekk overrasker i test

De beste sommerdekkene

Artikkelen er skrevet av og publisert på Klikk.no