Ford Edge ruller inn i et segment der alle andre store produsenter har vært til stede i årevis, sammen med en stor kundegruppe. Det føles nesten som man må tilbake til svart/hvitt-bildene for å finne en tid da gatebildet er fritt for store liksom-terrengbiler, for familier som liker å reise høyt og tungt. Det nærmer seg tyve år siden BMW lanserte X5. Fords moderne strategi er å produsere bilmodeller som skal selges overalt, ikke bare i utvalgte markeder. Edge har vært på det amerikanske markedet siden 2006, i USA markedsført som en kompakt-SUV.

Den ble erstattet av en ny utgave for et par år siden, og i år fikk den sin europeiske debut. Edge plasserer seg over Kuga i SUV-hierarkiet til Ford.

I USA leveres den med bensinmotorer som yter fra 245 til 310 hestekrefter, på vår side av Atlanterhavet er det to versjoner diesel som er tilgjengelig. 180 hestekrefter med manuell girkasse og 210 hester med automat.

TEST:

GANSKE STOR: Størrelsesmessig legger den seg mellom de store og mellomstore SUV-ene. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Reservehjul

Størrelsesmessig treffer den mellom det europeere oppfatter som mellomstore og store SUV-er. Den er større enn for eksempel BMW X3, og mindre enn X5. Innvendig er plassen god for passasjerer, og også bagasjerommet er stort, 600 liter, til tross for at det faktisk er et reservehjul under gulvet. Det man ikke får, som flere konkurrenter byr på, er en ekstra seterad. Så noen syvseter blir aldri Edge.

STANDARD INTERIØR: Interiøret i Edge er likt det man kjenner fra andre nye Ford-modeller. Det meste av funksjoner er samlet i berøringsskjermen. Det er ryddig, men kvaliteten er på det jevne. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Utgaven vi tester, er med automatgir, 210 hestekrefter og 450 newtonmeter i dreiemoment. Det høres bra kraftig ut, men Edge er overraskende tung, nær to tonn. Noe som setter sitt preg på kjøreopplevelsen.

Vi er vant til at Ford byr på kjøreopplevelser av den artige sorten, men dette er det lite av i Edge. Kiloene gjør sitt. Samtidig er det en svært komfortabel bil. Selv på de store 20-tommershjulene, som Sport-versjonen leveres med, spiser den morken asfalt uten store problemer. Den flyter pent over ujevnheter og kjennes svært trygg ut.

PLASS: Ford Edge har bra med plass. Bagasjerommet tar 600 liter, men den kan ikke leveres som syvseter. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Amerikansk

Kjøreegenskapene faller inn i samme mønster. Dette er en typisk SUV, med ullen styring, og den krenger ganske mye i svinger under god fart.

Det er litt utypisk Ford, men det er typisk for segmentet. Litt klisjéaktig kan man si at den gir en amerikansk kjøreopplevelse. Bilens tyngde er ikke forsøkt skjult, i stedet brukes det som et komfortelement.

Innvendig er det en midt-på-treet-følelse. Alt fungerer greit, men det er ikke videre elegant, og utførelse og materialkvalitet er gjennomsnittlig.

TO MOTORVERSJONER: Ford Edge leveres med 180 hestekrefter og 210 hestekrefter diesel. Den minste versjonen har manuell girkasse, den største automat. Begge har firehjulstrekk. Prisforskjellen er 45.000 kroner. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Unngår møkk

SMART: Døren går helt ned, det gjør at det ikke står igjen en skitten kant som alltid flekker til buksen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Bilen har samtidig flere fikse detaljer. Bakluken kan åpnes med litt fotvifting, smart når man har shoppet begge hendene fulle. Hverdagssmarthet finner man også i at sidedørene går helt ned, dermed unngår man møkk på buksebeinet. Noe som, merkelig nok, ikke er vanlig på høye SUV-er.Ford Edge leverer en gjennomført fornuftig pakke. At utgaven her kalles «Sport», har samme presisjonsnivå som en norsk midtbanespiller, for Edge er på ingen måte sporty. Den er derimot en traust og god familiebil, som gir Ford enda et bein å stå på.

Teknologimagasinet: — Vil ikke anbefale noen å kjøpe bil nå

Bilinteressert? Sjekk disse sakene: