Vi har prøvekjørt Skoda Kamiq Style 1,5 liter TSI: Ny kompakt-suv lever opp til navnet

Nyeste medlem i Skoda-familien heter Kamiq. På språket til inuittene skal visstnok det bety «noe som passer perfekt». Og det er kanskje ikke så langt fra sannheten...

Publisert: Publisert:

Den kompakte suv-en Skoda Kamiq er minstemann i suv-familien til Skoda. Men med overraskende mye plass til folk og bagasje. Foto: Tor Mjaaland

  • Tor Mjaaland

Skoda har valgt navn på de nye suv-modellene fra språket til inuittbefolkningen på Grønland og i Alaska. Kodiaq var først ute, deretter Karoq og nå altså Kamiq. Dermed er suv-utvalget hos Skoda komplett, med Kamiq som minstemann av brødrene.

Vi snakker om en kompakt suv, eller det noen kaller for crossover. De ytre målene er beskjedne, men som vanlig får Skoda mye romslighet og passasjerkomfort ut av en bil som er lett å manøvrere i trang bytrafikk.

I tillegg sitter du høyt slik mange nordmenn åpenbart foretrekker når vi ser på suv-salgstallene. Og kanskje er det her vi kan ta i bruk ordet «Kamiq», altså noe som passer perfekt. For eksempel for godt voksne med ikke alt for stort plassbehov, vil kanskje nye Kamiq være bilen som treffer deres behov. Lett å stige inn og ut av, god oversikt og bra med plass.

Bakseteplassen er god trass i a bilen bare er litt over fire meter lang. Foto: Tor Mjaaland

Småforelsket

Vi kjørte en knallrød utgave med største motor, en 150 hester bensinturboutgave, og ble faktisk litt småforelsket i bilen. Og tror gjerne at den treffer godt også hos yngre mennesker som vil ha en friskus av en bil som både er lettkjørt, stappfull av sikkerhetsutstyr og til en pris som ikke skremmer vannet av lommebok og kjøper.

En bred skjerm preger interiøret i Skoda Kamiq. Resten innvendig er riktig lekkert. Foto: Tor Mjaaland

Og som vanlig finner vi lure «simply clever»-detaljer, som Skoda selv kaller smarte løsninger som skal gjøre billivet litt enklere. Eksempler på det er at lokket til spylevæsketanken blir til en trakt når du åpner, dørbeskyttere som spretter ut når du åpner, paraply integrert i fordøren og isskrape i tanklokket med millimetermål til å måle mønsterdybden på dekkene.

Bra plass

Vi var såvidt innom at plassen er utnyttet på sedvanlig Skoda-vis. Det betyr bagasjerom på 400 liter og godt med bein- og hodeplass i baksetet. Men tre voksne vil nok føle at de bør være forholdsvis gode venner om de deler baksetet.

Tøft design foran der frontlyktene ligger over hverandre med en smal øvre linje av LED-lysene. Foto: Tor Mjaaland

Men det er mer enn plass og lure detaljer som løfter Skodas nykommer. Bilen virker godt og tett skrudd sammen samtidig som støynivået var imponerende lavt. Du får rett og slett litt storbilfølelse i den 4,20 meter lange kompaktbilen.

Skoda skal også ha skryt for at det ikke spares på sikkerhetsutstyr selv i de billigste utgavene. I en 115-hester-utgave til 299.900 kroner er det automatgir (standard), ryggekamera, hengerfeste, filskiftvarlser, cruisekontroll, front assist, ledlys og fjernlysassist, for å nevne noe.

Bagasjevolum på 400 liter lar seg høre i en bil med såpass beskjedne ytre mål. Foto: Tor Mjaaland

To motorvalg

Det er kvalitetsopplevelse over interiøret der du også har siste generasjon infotainmentsysten fra Volkswagen. En skikkelig bred skjerm virker enkel å håndtere, og den skal også kunne kontrolleres via stemmestyring.

Du kan velge mellom to bensinmotorer, enten 1,0-literen med 115 hk eller 1,5-literen med 150 hk. Sistnevnte satt i vår prøvebil som var tungt lastet med ekstrautstyr og bidro til at turen ble litt ekstra morsom. 150 hk er mer enn tilstrekkelig på denne bilen, men vi regner med at de fleste velger 115-hesteren på den litt over 1200 kilo lette bilen. Det burde holde for de fleste.

Slik ser nye Skoda Kamiq ut bakfra. Den virker større og mer muskuløs enn den er i virkeligheten. Foto: Tor Mjaaland

Forhjulsdrift

Her hjemme er vi vant med at suv-er flest kommer med mulighet for firehjulstrekk. Det gjelder ikke Kamiq. Spør du bilkjøpere i de store europeiske landene om de vil savne det, vil de nok riste uforstående på hodet. Og kanskje overdriver vi litt på 4x4-behovet her hjemme på berget selv om det er godt å ha når vei og føre ikke akkurat er som på tyske motorveier eller spanske landeveier.

Nykommeren går inn i et tøft marked der konkurrentene blir stadig flere. Fetter T-Roc hos Volkswagen er en av dem. Men Kamiq kan ta «fighten» med hevet hode. Og det slår oss at forskjellene mellom premiumbiler og folkelige utgaver som denne, blir stadig vanskeligere å oppdage. Det er jo hyggelig både for produsent, bilselger og ikke minst for kjøper.

Publisert: