Denne gangen er det Jac Motors som kommer til Norge, et selskap eid 50 prosent av Volkswagen og som har produsert biler tilbake til 1964. De har bygget både personbiler, lastebiler, pickuper og busser, skriver Elbilforeningen på sine hjemmesider.

I fjor solgte Jac Motors drøyt 500.000 biler. Halvparten av dem var personbiler. Åtte elektriske modeller står på menyen i dag, og til Norge er det den største av dem, Jac E-JS4, som er aktuell i første omgang.

Det er en høyreist, kompakt SUV med 4,41 meters lengde, akselavstand på 2,62 meter og en bakkeklaring på 15 cm. Det som kanskje imponerer mest er at den kompakte bilen har et bagasjerom på hele 520 liter som blir til 1050 liter når du slår ned setene, og som er 40/60 delt. I forhold til aktuelle konkurrenter er nok Jac E-JS4 en klar vinner på bagasjevolum.

RSA Kristiansand

Batterikapasiteten oppgis til 65 kWt. Med et oppgitt forbruk på 1,32 skal det være nok til å kjøre opptil 410 kilometer, skriver Elbilforeningen videre.

Ombordladeren er klargjort for maks ladefart på 400 volt anlegg og tar imot 11 kW. Bilen veier 1.700 kilo og motoren har effekt på 192 hestekrefter og 340 Nm. 0-100 km/t er oppgitt til 9,4 sekunder og toppfarten på 150 km/t.

Pris er ikke oppgitt. Og bilen kommer etter alt å dømme ikke med firehjulsdrift.

Det er RSA som importerer bilen til Norge. Dermed kan vi regne med at RSA Kristiansand får et nytt kinesisk bilmerke i porteføljen. Der har BYD og Maxus vært viktige kinesiske bilmerker over en tid. Også Suzuki og Isuzu er bilmerker som RSA forhandler fra før av.