– Urovekkende mange bilister er bortimot bevisstløse når det gjelder dekk. Ikke sjelden kommer bilister inn til oss for å skifte til vinterdekk, bare for å finne ut at vinterdekkene allerede står på bilen, sukker Torleiv Dalen Haukenes i Dekkmann.

Han er bekymret over manglende kunnskap om dekk blant norske bilister.

– På verkstedene våre ser vi biler rulle inn med dekk som til de grader er utslitte, sier han.

Disse bilistene setter ikke bare sitt eget liv i fare, men også andres.

Stor test :

Fire millimeter

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF er også kritisk til at norske bilister slurver med å sjekke tilstanden på dekkene.

– De fleste moderne dekk har slitasjevarslere. Her kan man enkelt lese av om dekket er utslitt eller ikke, sier han.

Engebretsen minner samtidig om at slitasjevarsleren er stilt inn på tre millimeters mønsterdybde, mens NAFs anbefaling er å bytte dekkene når man har igjen fire millimeter mønsterdybde.

Ifølge Engebretsen bør man sjekke vinterdekkene hver eneste måned i sesongen. Skal man på langtur, bør man i tillegg sjekke dekkene før og etter turen.

MØNSTERDYBDE: NAF anbefaler at du bytter vinterdekkene når mønsterdyben når 4 millimeter. (Foto: Heiko Junge/ NTB scanpix)

I 80 km/t blir jeg passasjer. Teslaen jeg kjører har tatt over:

Sjekk trykket

Samtidig minner han om lufttrykket.

– Korrekt dekktrykk sparer miljøet, men det gjør også at bilens forbruk reduseres. Viktigst er likevel at det øker sikkerheten, sier han.

Korrekt dekktrykk finner man i bilens instruksjonsbok. I tillegg finner man informasjon om dekktrykk enten i rammen rundt førerdøren eller på innsiden av tanklokket.

– Husk på at du måler dekktrykket med kalde dekk. Når luften varmes opp, utvider den seg, noe som gir feil avlesning, sier Engebretsen.

Andre relevante saker:

Mange biler selges uten reservehjul:

Og noe helt annet: