Den nye elbilen fra Audi er bygget med utgangspunkt i Audi Sport quattro S1 og skal altså kun lages i ett eksemplar. Den skal brukes av den amerikanske drifting-stjernen Ken Block og teamet hans, hvor Block og elbilen blir stjerner i filmprosjektet «Elektrikhana».

– Dette prosjektet knytter sammen den stolte Audi Sport-historien med den offensive og elektriske fremtidsvisjonen til Audi, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS i en pressemelding fra Harald A. Møller.

Entusiastisk er også hovedpersonen Ken Block, som samarbeider tett med Audi Sport. Han uttaler blant annet om bilen som lages eksklusivt for ham:

Det er åpenbart viktig for Audi å beholde e-tron-navnet på alle elektriske utgaver, også spesialutgaven til driftingstjernen. Foto: Audi AG

Chassis av karbon

«S1 Hoonitron trekker veksler på det Audi ble berømte for på 80-tallet, samtidig som den oversetter det til en moderne designdrakt. Jeg syns det er kult hvordan designerne har blitt inspirert av fortiden, og på en unik måte trukket teknologien og designet inn i nåtiden», er kommentaren fra Ken Block.

Audi S1 e-tron quattro Hoonitron har to elektriske motorer, chassis av karbonfiber og et sikkerhetsnivå som svarer opp de tøffe kravene fra motorsportforbundet FIA. Block fikk først teste bilen i november.

«Lage smultringer»

– Det var mye nytt for meg å lære, som kommer fra ulike modeller med forbrenningsmotor. Å lage smultringer på asfalten i 150 km/t direkte fra start, ble en ny opplevelse for meg. Jeg må rette en stor takk til det fantastiske lagarbeidet Audi Sport-gjengen har lagt ned, sier Block i pressemeldingen.

Utviklingen av bilen, inkludert all teknologien, er det Audi Sport som står bak. Utgangspunktet var anlegget i Neckarsulm, hvor også Audi RS e-tron GT produseres. Designet står sjefsdesigner Marc Lichte og teamet hans i Ingolstadt for.

– Vi ble umiddelbart ivrige da vi hørte om prosjektet, og hvordan vi kunne kombinere Audi-ikoner fra fortiden med fremtidsvisjonene til Audi. Oppgaven var å lage en moderne og fullelektrisk tolkning av legendariske S1 Pikes Peak, sier Marc Lichte.