Bilen han snakker om er Kias nye flaggskip EV9. De første eksemplarene er allerede på vei til Norge, slik at kjøpere som er tidlig ute kan få bilen før jul. Moe slår fast at med denne bilen tar Kia et nytt og langt skritt på veien inn i premiumsegmentet.

– Og her trenger du ikke å legge til masse kostbart utstyr. Det eneste tilvalget blir farge på bilen og om du vil ha panorama glasstak, sier Moe som opplyser at prisen på syvseteren sniker seg såvidt under 900.000 kroner, mens seksseteren prises til 919.900 kroner.

Første modellutgave i Norge blir lanseringsmodellen GT-Line Launch Edition med firehjulsdrift, 2500 kilo hengervekt og inntil 828 liters bagasjerom. Rekkevidden er foreløpig estimert til 505 km, men kan bli økt noe, tror Simon Moe.

Et gløtt inn i den romslige bilen Kia EV9. Her er det seksseters utgaven med separate stoler i andre seterekke. Foto: Kia

Ned fra gjerdet

Kommunikasjonssjefen i Kia Bil Norge er ikke mindre optimistisk:

– Denne bilen har størrelsen, rekkevidden, utseendet, hengervekten, komforten, teknologien og ikke minst ladehastigheten som bør kunne få selv etternølerne i både bygd og by til å hoppe ned fra gjerdet og delta i det grønne elektriske bilskiftet, slår kommunikasjonssjef i Christan Lagaard fast i en pressemelding fra importøren.

Bilen leveres i Norge med seks eller syv seter. Seksseteren kan leveres med egne separate seter på andre seterad med fotskammel, varme og ventilasjon. Eller du kan velge vendbare seter slik at man kan lage sin egen lille lounge bak i bilen ved å snu baksetene mot hverandre.

På hurtiglading er det få som slår Kia. Også EV9 har 800 volts teknologien som betyr hurtiglading på inntil 240 kW. Det betyr lading fra 10 til 80 prosent batterikapasitet på 24 minutter, vel å merke under ideelle forhold.

Simon Moe, Kia-ansvarlig for Bertel O. Steen Kristiansand, gleder seg til storbilen Kia EV9. Foto: Tor Mjaaland

Vant pris

EV9 har allerede rukket å vinne prisen German Luxury Car of the Year i billandet Tyskland.

GT-Line med firehjulsdrift er lanseringsutgaven som selges i Norge. Bilen har en motor foran og en bak. Begge på 192 hk noe som gir 384 hestekrefter samlet. 0-100 går unna på 5,3 sekunder og maks dreiemoment er 700.

Kia EV9 er som EV6 er klar for toveis lading. Det betyr at du kan gi strøm tilbake til nettet, hytta eller huset ditt. Batteriet i EV9 er fjerde generasjon av Kias batteriteknologi og energitetteten skal være økt ytterligere.

– Denne gang velger vi kortere avstand mellom bestilling og levering av bilen, sier Simon Moe. Det betyr at de første kundene kan regne med å få bilen før jul, hovedleveransene blir imidlertid på nyåret, opplyser Moe.