foto
VASK: -Om vinteren begynner jeg helgen med en bilvask. Jeg anbefaler å vaske bilen for hånd, en gang i uken, sier Jan Ivar Engebretsen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix
foto
UNDERSPYLING: Innimellom bør du vaske bilen i maskin slik at du får spylt undersiden av bilen. Enkelte selvvaskehaller har også anlegg for underspyling. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix
foto
HINDRER AT SNØ PAKKER SEG: - Spray rikelig med gummifornyer på en svamp før du tørker over innerskjermene av plast. Da hindrer du at snøen fester seg, råder Engebretsen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix
foto
VINTERFELGER: Jan Ivar Engebretsen i NAF viser frem en spesialutviklet felg for vinterbruk. Den er konstruert slik at den skal kvitte seg med snø, samtidig som den er testet for å motstå saltet på veiene. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix

Det er om vinteren det er aller viktigst med godt bilvedlikehold. Å vaske bilen jevnlig er det beste du kan gjøre.

— Er det mye salt på veien, er mitt råd å vaske bilen en gang i uken, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar-Engebretsen i NAF.

Ikke lås inn låsesprayen

Rådene for en vinter uten problemer med bilen er mange. Silikonstift på listene rundt døren er smart. Og å ha låsesprayen i vinterjakken, og ikke låst inne bak blåfrosne låser inne i bilen, er enda smartere.

Innvendig vask av frontruten bør vi også sette av tid til. Lav sol og våt vintervei er ikke enkelt i seg selv, og blir ikke enklere om frontruten er skitten.

foto
HINDRER AT SNØ PAKKER SEG: - Spray rikelig med gummifornyer på en svamp før du tørker over innerskjermene av plast. Da hindrer du at snøen fester seg, råder Engebretsen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt

Samtidig bør du sjekke lysene. Er de korrekt innstilt, og virker de slik de skal – eller har en pære eller to gitt opp kampen mot vibrasjoner og slitasje gjennom sommeren? Ikke bare Google som dropper sjåføren:

Håndvask, ikke maskin

Det beste tipset er å vaske bilen ofte og gi den en god runde med polering.

— Selv begynner jeg helgen hver fredag med en bilvask, avslører Engebretsen.

Og han er krystallklar på hvordan vasken bør utføres.

— Vaskemaskiner er fint en gang imellom, ikke minst fordi mange har underspyling, men det er håndvask i en vaskehall som gjelder. Først da blir bilen skikkelig ren, det gjør den ikke i en maskin, sier han.

foto
VASK: -Om vinteren begynner jeg helgen med en bilvask. Jeg anbefaler å vaske bilen for hånd, en gang i uken, sier Jan Ivar Engebretsen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix

— Et godt tips er å behandle innerskjermene, som ofte er av plast, med gummi- eller plastfornyer. Spray rikelig på en svamp før du smører det utover innerskjermene. Da blir de glatte, slik at ikke snøen setter seg fast. På den måten kan man enkelt forhindre at hjulhusene pakker seg, sier Engebretsen.Etter bilvasken er det også lurt å smøre opp låsene og sette inn listene med silikonstift. Da hindrer du at døren og låsene fryser. En tapebit over nøkkelhullet er smart for å hindre vann i å trenge inn i låsen.

Ikke bruk kondensfjerner

Et gammelt triks vinterstid var å fylle en liten skvett med kondensfjerner i tanken. Det er et råd Engebretsen mener vi bør glemme raskest mulig.

— Kondensfjerneren tørker ut pakninger og deler av innsprøytningssystemet. Dette er avhengig av smøring, og ved bruk av kondensfjerner gjennom en vinter kan du i verste fall gjøre betydelig skade på bilens drivstoffsystem. Jeg pleier å si at det å ikke bruke kondensfjerner er en god investering for egen lommebok. Verkstedsregningen etter bruk av kondensfjerner kan lett komme på mange tusen kroner, sier Engebretsen.

Fire millimeter

Også dekkene bør du ta en kikk på. NAF anbefaler at du bytter vinterdekkene når det er fire millimeter igjen med mønster, selv om lovkravet er tre millimeter.

— Legg om til vinterhjul selv. Da lærer du deg til hvordan du skal gjøre det om du plutselig punkterer langs veien. Skal du kjøpe nye hjul til bilen din, bør du også spørre etter vinterfelger. Fancy aluminiumsfelger har lite å gjøre ute på saltede veier, sier Engebretsen.

Dropp forfengeligheten

foto
VINTERFELGER: Jan Ivar Engebretsen i NAF viser frem en spesialutviklet felg for vinterbruk. Den er konstruert slik at den skal kvitte seg med snø, samtidig som den er testet for å motstå saltet på veiene. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix

— Det er mange flotte felger der ute, men det blir ofte problemer når salt kommer inn under klarlakken på felgene. Spesielt på felger som er polert, er det et problem at salt kommer inn i overgangen mellom lakken og den polerte overflaten. Da får man korrosjon og felgen blir ødelagt, sier Sten A. Ausland, innkjøpssjef hos Nordisk dekkimport.Han anbefaler bilistene å la forfengeligheten ligge når man velger felger for vinterbruk.

— Velg enkle felger og gjerne spesielle vinterfelger. Disse er utformet med vinkler som kvitter seg med snøen etter at du har kjørt gjennom en snøkant eller lignende. Dermed slipper du langt på vei problemer med ubalanse i hjulene som skyldes snø som pakker seg. Samtidig er de grundig testet for å tåle saltpåvirkning, som fører til korrosjon, sier Ausland.

Han understreker at renholdet av felgene er viktig.

— At rengjøringen er enkel, må ha prioritet over utseende på en felg til vinterbruk, sier han.

Reagerer på salt

foto
UNDERSPYLING: Innimellom bør du vaske bilen i maskin slik at du får spylt undersiden av bilen. Enkelte selvvaskehaller har også anlegg for underspyling. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix

Engebretsen anbefaler i tillegg at man behandler felgene.— Det finnes midler på markedet som forsegler felgen. Da slipper man problemer med at møkk setter seg fast, samtidig som man i mange tilfeller unngår at felgen begynner å ruste der den ligger an til navet på bilen. Her blir det nemlig en reaksjon mellom jern, salt og aluminiumen i felgen som fører til korrosjon, forteller Engebretsen.

Han minner også om viktigheten av å ha en felg som gjør det enkelt å rengjøre bremsene.

— Om vinteren er det ekstra viktig å sette vannstrålen gjennom felgen for å spyle mellom bremseskive og bremseskjold. Rust på baksiden av skivene er det som får flest anmerkninger på EU-kontroller, sier han.

Sparte tusenvis på dette geniale trikset: