Igjen er det fotoboksen iRælingstunnelen mot Lillestrøm som totalt tar flest råkjørere.Faktisk registrerte fotoboksen enda flere råkjørere i 2013 enn åretfør, 5442 fartsovertredelser mot 4518 i 2012. Men et viktig moment her er at fotoboksen var oftere«på» og kontrollerte dobbelt så mange biler i 2013 sammenlignetmed 2012, noe som betyr at det i snitt ble tatt færre iRælingstunnelen i 2013 enn i 2012. Ovetredelsesprosenten har dermedgått ned sammenlignet med 2011 da over 8000bilister fikk fartsbot som følge av fotoboksen iRælingstunnelen.
— Antagelig er det besøkende til Norges Varmesse på Lillestrømsom bidrar til at fotoboksen i Rælingstunnelen tar så vidt mange.Det er sannsynlig at mange av de som besøker varemessen ikke erkjent med forholdene og dermed ikke er oppmerksom på fotoboksenselv om det er tydelig skiltet at tunnelen har fartskamera, sierJan Morgan Guttormsen, politiinspektør i Politidirektoratet.
— Det er imidlertid gledelig at overtredelsesprosenten faller,noe den også gjør på landsbasis. Det betyr at boksene fungereretter hensikten, om å få ned farten og redusere antall ulykker,sier Guttormsen.
Viktig verktøy i tunnelene
Han synes det er særlig positivt at fotoboksersom måler gjennomsnittsfart bidrar til å få ned farten i flereulykkesbelastede tunneler.
— Politiet har ikke mulighet til å gjennomføre regulærefartskontroller i tunneler. Derfor er fotoboksene et særskiltviktig redskap for å få ned hastigheten. Høy fart øker faren forulykker og vi vet av erfaring at ulykker i tunneler kan blispesielt omfattende, sier Guttormsen.
Dødsulykker knyttet til høye hastigheter i tunneler var årsakentil at Statens vegvesen i 2011 fikk klarsignal til å utstyre fleretunneler med streknings-ATK.
Strekningsmåling i Lærdalstunnelen
Tall fra Politidirektoratet viser at antallet som blir tatt medfor høy fart av fotoboksene er svært lav i enkelte tunneler. IOslofjordtunnelen var overtredelsesprosent på 0,14 prosent i bådevestgående og østgående løp i fjor. Tunnelen fikk sommeren 2012fotobokser som måler gjennomsnittsfart.
Overtredelsesprosenten i nevnte Rælingstunnelen var på 0,19prosent i fjor. I Fløyfjellstunnelen i Bergen ble over to millionerbiler kontrollert av fotoboksen i fjor, med en overtredelsesprosentpå kun 0,06 prosent.
Situasjonen er noe annerledes i verdens lengste bilveitunnel,Lærdalstunnelen, som fikk gjennomsnittsmåling i fjor.Lærdalstunnelen var blant strekningen med klart høyestovertredelsesprosent i fjor. 2265 bilister fikk bot etter å hakjørt for fort i Lærdalstunnelen.
Artikkelen fortsetter under bildet
Fotoboksen som i snitt tar flestråkjørere
Fotoboksen som i snitt knep flest fartssyndere i fjor varimidlertid ATK-boksen på E16 ved Dale i Hordaland. Fotoboksen ivestgående i felt var blant boksene som var minst «på» i fjor, menhadde den høyeste overtredelsesprosenten og dro inn nesten tremillioner kroner i bøter.
— Det er tydelig skiltet at strekningen har fartskamera, menmange er antakelig uoppmerksomme fordi de kommer fra en 80-sone oginn i en 60-sone der kameraet er plassert, sier Ola Akselberg,trafikkoordinator i i Hordaland politidistrikt.
— Fotoboksen har en viktig funksjon. Den bidrar til å få nedfarten i et svært farlig og ulykkesbelastet veikryss, sierAkselberg
Disse fotoboksene tok flest fartssyndere (isnitt, punkt-ATK)
Strekning | Antall bøter | Antall kontrollert | Overtredelse i % |
E16 Dale, vestover | 2173 | 95 510 | 2,28 |
E16 Arnanipatunnelen, østgående, Indre Arna | 2965 | 371 943 | 0,80 |
E18 Hovet/Brattås, Porsgrunn | 2127 | 266 142 | 0,80 |
Fv580 Helldalen. østover, Bergen | 1768 | 229 546 | 0,77 |
Rv150 Ring 3 Granfosstunnelen, Oslo | 2139 | 349 672 | 0,61 |
Rv190 Vålerengatunnelen | 1161 | 198 057 | 0,59 |
E39 Mannsfjelltunnelen, Børsa | 4437 | 852 527 | 0,52 |
E16 Dale, østover | 1177 | 239 467 | 0,49 |
Rv23 Vitbank, Lier | 1128 | 229 081 | 0,49 |
Bjørndalsskogen, Bergen | 2905 | 652 983 | 0,44 |
Disse fotoboksene tok flest fartssyndere (isnitt, streknings-ATK)
Strekning | Antall bøter | Antall kontrollert | Overtredelsei % |
E16 Lærdalstunnelen mot Aurland | 2265 | 119 261 | 1,90 |
Rv25 Finstad-Bergeberget, Hernes | 985 | 151 018 | 0,65 |
Rv25 Bergeberget-Finstad, Hernes | 1393 | 221 204 | 0,63 |
Rv3 Barkald-Langodden | 782 | 141 825 | 0,55 |
E6 Brennhaug-Rosten, Dovre | 276 | 55 103 | 0,50 |
Les også:Kan duforskjellen på punkt-ATK og streknings-ATK?
Artikkelen fortsetter under bildet
Disse fotoboksene dro inne flest bøter, topp5
Strekning | Antall bøter | Antall kontrollert | Overtredelse i % |
Rælingstunnelen | 5442 | 2 940 017 | 0,19 |
E39 Mannsfjelltunnelen, Børsa | 4437 | 852 527 | 0,52 |
Rv4 Åneby, Nittedal | 4198 | 1 573 409 | 0,27 |
E18 Baneheitunnelen, vestover | 3065 | 1 879 091 | 0,16 |
E16 Arnanipatunnelen, østgående, Indre Arna | 2965 | 371 943 | 0,80 |
Les også:
Fotoboksenedro inn over 200 millioner kroner i bøter i 2013
Derforblir færre tatt av fotoboksene
Derforblir 90-soner gjort om til 80-soner
Artikkelen er skrevet og publisert av klikk.no