Totalt ble det registert 25.779 elbiler i Norge i 2015, en vekst på over 40 prosent fra året før.

Opplysningsrådet for Veitrafikkens statistikk for januar 2016 viser at elbilsalget ligger på samme nivå som i fjor. Det ble registrert 1905 nye elektriske personbiler, mot 1895 i samme måned i fjor.

Volkswagen e-Golf topper fortsatt statistikken, men har hatt en ganske kraftig tilbakegang, nær 30 prosent. 619 biler betyr likevel at den er en suveren markedsleder i segmentet, med en andel på 32,5 prosent.

— Vi hadde en enorm utlevering av e-Golf i starten av året i fjor, på grunn av etterslep i utleveringene, sier Anita Svanes, informasjonssjef hos den norske Volkswagen-importøren.

Svanes sier også at det så tidlig i året kan bli store utslag, siden man regner prosent fra et lavt antall biler.

Ingen hender på rattet:

Model X

INGEN VEKST: Christina Bu tror elbilsalget i år vil lande på omtrent samme volum som i 2015. Foto: Norsk elbilforening

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, tror tendensen vi ser nå, vil holde seg i 2016, slik at elbilsalget i år vil lande på omtrent samme volum som i 2015.— Det er flere grunner til det. En er at det kommer få nye elbilmodeller. Tesla Model X kommer riktignok, men det er nok litt usikkerhet rundt hvor mange de klarer å levere ut i 2016. Dessuten kjøper nordmenn i hovedsak mellomstore og store familiebiler. I dag er kun Tesla i dette segmentet. Vi trenger både flere større elbiler og flere med lengre rekkevidde, sier Bu.

SUV: Tesla Model X har vært ventet en god stund, men i 2016 kommer den første helelektriske SUV-en. Mye av teknikken deler den med Model S, men bakdørene er noe helt nytt fra den amerikanske produsenten. Foto: Beck Diefenbach/ NTB Tema

Ladbare hybrider

Svanes i Volkswagen sier at de i tillegg til e-Golf nå leverer ut svært mange Golf GTE, som er en ladbar hybrid. Bu mener også at det vil være et økt salg av biler med en slik drivlinje i år.

— 2016 nok blir nok et mellomår. Det er god grunn til å tro at elbilsalget vil skyte ytterligere fart i 2017. Både på grunn av flere nye elbilmodeller og videre utvikling av teknologi og rekkevidde, men også fordi det vil bli usikkerhet om videreføring av insentivene etter 2018, sier Bu.

Dersom insentivene ikke videreføres, blir elbiler dyrere i innkjøp, noe som kan framskynde planlagte elbilkjøp.

Flere bilnyheter:

Og noe helt annet: