KRISTIANSAND: Det sa leder av Norsk Motorcykkel Union Agder (NMCU) , Hallvard Auestad og trafikklærer og mangeårig banesyklist, Roger Aukland, da vi møtte dem etter trafikksikkerhetsaksjonen tirsdag.

De to deltok i den årlige Nyttårsaksjonen 2021, som markerer drepte og hardt skadde i Agder-trafikken i 2021. Grunnet pandemien var den utsatt til mars, og da var det naturlig å sette fokus på nettopp motorsykkelulykker.

– Vi må tørre å snakke om ferdigheter på sykkelen, sa Halvard Auestad som selv har opplevd at en kamerat ble hardt skadd da de var sammen på tur, og som også har mistet en kamerat i en mc-ulykke.

Leder av Norsk Motorcykkel Union Agder, Hallvard Auestad, der han trives aller best, ute på motorsykkelen. Foto: Privat

Faremomenter

De vet begge av egenerfaring at etter flere måneder uten kjøretrening, gjelder det å vise forsiktighet og kjøre trygt, ikke minst i de farlige vårmånedene.

De peker begge på mange faremomenter for motorsyklistene som kanskje er kraftigere til stede på vårparten, enn ellers i året.

– Det kan ligge løs grus i svingene som rester etter vinterens strøing, og ikke minst er bilistene uten trening i å se mc-folket. Erfaringen er at bilistene ser etter andre biler i trafikken, men lettere overser motorsyklistene, mener de to.

Som et ledd i den forsinkede Nyttårsaksjonen 2021 ble deler av E18 ved Dyreparken stengt mens deltakerne markerte skadde og drepte i trafikken med fakler. Politi, brannvesen og redningsvesen deltok med biler og mennesker som gjør en stor og avgjørende innsats når en ulykke skjer. Foto: Tor Mjaaland

To av fem drepte var mc-førere

De ble under samlingen på Scandic Sørlandet like ved Dyreparken minnet om at to av de fem som omkom i Agder-trafikken i fjor var motorsyklister. Og mens antall trafikkdrepte i Norge går ned, holder antall ulykker på motorsykkel seg høyt sammenliknet med andre skadde i trafikken. Det har nok også sammenheng med en veldig økning i antall mc-førere gjennom flere år.

Lederen av NMCU Agder minnet også om at nå er det aldersgruppen 45 til 54 år som er de mest ulykkesutsatte blant motorsykkelfolket. Går vi tilbake noen tiår, var det de unge som toppet ulykkesstatistikken.

Trafikklærer på motorsykkel, Roger Aukland, trener her på banekjøring. Noe han oppfordrer andre motorsykkelførere til å gjøre på de årlige førerutviklingskursene. Foto: Privat

«Tror de er unge»

– Som trafikklærer på motorsykkel har du kanskje en forklaring på det, Aukland?

– Jeg vil ikke være for bastant på det, men kanskje har det sammenheng med at 40–50-åringene har kjørt motorsykkel i ungdommen. Og behersket det godt. Så har de en lang pause før de igjen anskaffer motorsykkel og skal ut på veien.

Kanskje tror og håper de at de er like flinke til å beherske sykkelen som da de var i 20-årene, sier trafikklæreren som sammen med Auestad innstendig oppfordrer mc-førerne til å trene under trygge forhold. Hvert år arrangeres det såkalte førerutviklingskurs med målsetting å dyktiggjøre mc-førerne. Der er alle velkommen, sier trafikklæreren på Wright Trafikkskole.

Myke og harde

– Og så må vi ikke glemme at vi er både myke og harde trafikkanter, peker Auestad på og understreker viktigheten av best mulig utstyr, fra dress med ryggskinne til godkjente hjelmer.

– Nå får vi også dresser med innebygget airbag. Det kan berge liv eller redusere alvorlig skade til lettere skade, mener han og har denne oppfordringen til Agder mc-førere:

– Vi må slutte å utfordre hverandre på fart. Kjører vi mange sammen, slik det ofte skjer når vi koser oss på tur, er det viktig at de beste førerne styrer dette, både det å ligge i front og ligge som bakerste sykkel.

Ferdigheter er ferskvare

De har også oppfordringer til veimyndighetene når det gjelder å sikre veiene også for motorsykkelfolket. Det betyr fortsatt forbud mot såkalte vaierrekkverk som de mener utsetter motorsyklister for stor fare om de kjører av veien.

– Men det viktigste er nok å minne om at ferdigheter på sykkelen er ferskvare. Det må alle mc-førere huske når de tar sykkelen ut på veien i vårmånedene, slår Roger Aukland og Hallvard Auestad fast.

Samtidig som de begge forteller om massevis av glede, gode opplevelser, flotte turer og godt kameratskap i mc-miljøet.

– Gjett om jeg gleder meg til sesongen snart er i gang, sa Hallvard Auestad. Og ingen var i tvil om det kom fra mc-hjertet hans.