Nå kommer den populære suv-en som elbil

Nå har BMW presentert den elektriske utgaven av X3. Dermed blir den å finne både som diesel, bensin, plug in og el-utgave. De første bilene kommer til Norge over nyttår.

Publisert: Publisert:

Den elektriske utgaven av BMW X3, kalt iX3, er svært lik dagens fossile utgave av den populære suv-en. Foto: Fabian Kirchbauer

  • Tor Mjaaland

Både pris og elektrisk rekkevidde imponerer. Med en startpris på 559.900 kroner blir den elektriske utgaven av BMW X3 en utfordrer i det stadig tøffere elbilmarkedet. Og rekkevidde etter WLTP-normen på 459 kilometer er absolutt bra. At den «bare» leveres med bakhjulstrekk, er nok en liten skuffelse for en del norske bilkjøpere.

– Vi ser frem til å levere denne bilen til kunder. I disse dager får de første på reservasjonslisten tilbud om kjøp, sier Thomas Engen hos Bavaria Kristiansand. Han skulle gjerne sett at iX3 hadde firehjulstrekk, men tror at en romslig suv med tilhengerfeste, bra elektrisk rekkevidde og en godt utstyrt modell til det han betegner som en «hyggelig pris», vil treffe bra i det norske markedet.

Startprisen på 559.000 kroner gjelder utgaven som heter Charged. Charged Plus har startpris på 615.000 kroner, mens Fully Charged kommer på 631.800 kroner. Batteripakken er den samme, men de tre utgavene har litt forskjellig forbruk. Dermed er det offisielle rekkeviddetallet litt forskjellig: 459 kilometer på Charged, 453 kilometer på Charged Plus og 450 kilometer på Fully Charged

Slik ser elektriske BMW iX3 ut bakfra. I september starter produksjonen i Kina. Foto: Fabian Kirchbauer

Effektiv motor

– Helt nye BMW iX3 har svært mye til felles med konseptmodellen som er vist tidligere. Resultatet er en helelektrisk SUV i X3-format med en effektiv drivlinje og solid rekkevidde uten et stort batteri, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Og mens andre bilprodusenter, som for eksempel Volkswagen, lager nye elbiler bygget fra grunnen av som slike, velger BMW å tilby en og samme modell med forskjellige drivlinjer.

BMW iX3 er første modell ut med BMWs femte generasjon elektriske drivlinje. Motoren er plassert rett på bakakslingen og skal være mer effektiv enn enkelte andre elektromotorer. Med en effekt på 286 hk og dreiemoment på 400 Nm, gjøres 0-100 km/t unna på 6,8 sekunder. Toppfarten er på 180 km/t.

Bra bagasjeplass

Den elektriske utgaven av X3 får som nevnt ikke firehjulstrekk. Batteriet har en bruttokapasitet på 80 kWh. Ifølge pressemeldingen fra BMW er andelen kobolt i batteriet redusert med to tredeler sammenlignet med forrige generasjon batteri.

Ladekapasiteten på 150 kW DC/11 kW AC, gjør at man ved hurtiglading på 150 kW kan nå 80 prosent på 34 minutter. En ladestopp på 10 minutter gir dermed rundt 100 kilometer ny rekkevidde. Ved 11 kW lading, fullades batteriet fra 0-100 % på 7,5 timer. En egen varmepumpe, som klimatiserer både kupéen og batteriet, er standard. Batteripakken veier 529 kg, noe som gir BMW iX3 en total vekt på hele 2185 kg.

Interiøret kjenner man i stor grad igjen fra de andre modellene i X3-familien. Bagasjeromsvolumet er på 510 liter, kun 40 liter mindre enn på bensin- og dieselmodellene. Egne lagringsrom for ladekabler etc, finner man også i bagasjerommet.

Publisert:

Les også

  1. «Nå blir det familiestrid blant X3-søsknene»

  2. BMWs nye elbiler vintertestet

Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil