Inves­terer millioner i gutte­drømmen

Han startet med å kjøre i ring rundt lyktestolper i en gammel Volvo 940. Nå har han hentet ut en flunkende ny Toyota Supra som skal bygges om for millionbeløp på veien mot å innfri guttedrømmen.

Publisert: Publisert:
  • Tor Mjaaland

Og den drømmen er ikke beskjeden hos 22 år gamle Simen Olsen fra Høvåg. Driftingkjøreren, som flere ganger har vist at han kan hamle opp med mange konkurrenter her hjemme, har som mål å kjøre løp på den andre siden av Atlanteren allerede i 2021. Det er nemlig der de store ting skjer innen denne grenen av motorsporten.

Denne uka startet arbeidet med bilen. For selv om han nylig hentet ut en flunkende ny Toyota Supra, verd rundt en million kroner med norske avgifter, holder ikke denne i driftingkonkurransene. Ombyggingen skjer hos Mathias Imenes i Grimstad, og den jobben er ikke gjort over natta.

Les også

Gjør klar for det elleville elbilåret 2020!

– Guttedrømmen lever, og går ut på å få kjøre løp i Formula Drifting i USA, forteller 22 år gamle Simen Olsen. Foto: Tor Mjaaland

Startet med rånetreff

– Det er fjerde året jeg konkurrerer i drifting. Det startet med såkalte rånetreff, og så kom jeg over en Finn-annonse der en brukt Nissan Skyline R34 var til salgs, forteller Simen, mens pappa Asbjørn Olsen, lytter, nikker og av og til korrigerer litt, slik fedre gjør.

Han er mannen bak kjente Grandal Trevarefabrikk i Høvåg, har bygget Uno X-stasjonene ved E18 utenfor Lillesand og presenterte nylig planene om et stort motorsportsenter på Nordbø i Lillesand, tre kilometer inn i skogen fra motorveikrysset ved Kjerlingland.

Her testes den nye bilen på glattkjøringsbanen før ombyggingen starter. Foto: Tor Mjaaland

– Jeg kaller det et aktivitetssenter som kan skape mange arbeidsplasser, sier Asbjørn Olsen og understreker at senteret, som nylig ble presentert i Fædrelandsvennen, ikke er noe han bygger for «driftingsønnen» Simen.

Det er et senter der det er planlagt bil- og motorsykkelbaner som også kan brukes som sykkelbaner. Glattkjøringsbane, terrengsykkelløype, bane for rulleski, skiskytingsanlegg og innendørs skitunnel, er også innenfor mulighetsområdet. Om politikerne sier ja.

Simulatoren

Sønnen Simen lever langt fra noen profftilværelse som driftingkjører, men er i full jobb på Grandal Garasjeporter i Høvåg.

Når han ikke er der, finner du ham oftest i driftingsimulatoren i et eget treningsrom hjemme. Der øver han på forskjellige baner både i Norge og utenlands.

– Det eneste jeg mangler der, er å føle at jeg blir presset ut av førerstolen som når jeg drifter på ordentlig, sier Simen.

Mathias Imenes (t.h.) er en viktig mann for Simen Olsen og hans drifting-team. Det nærmeste året skal Grimstad-mannen bygge om bilen til en løpsbil for rundt en million kroner. Foto: Tor Mjaaland

Når ombyggingen av nybilen starter, skal blant annet dagens Supra-motor på rundt 340 hestekrefter ut. Inn skal den gamle motoren som har vist at den duger med rundt 1000 hester!

Gamlebilen, som han har kjørt de siste årene, også det en Toyota Supra, kjøpte han av Mathias Imenes, mannen som nå bygger om den nye. Til daglig driver han firmaet Grimstad Chiptuning, som går ut på å hente mer effekt og mindre forbruk av vanlige bilmotorer.

Den siste tiden har mer og mer av arbeidsdagen gått med til å bygge løpsbiler, slik han nå er i gang på bilen til Simen Olsen.

Litt stang ut

Simen kan se tilbake på to pallplasser i NM-rundene i 2018 da han gikk opp til den langt tøffere Pro-klassen.

– Jeg oppdaterte bilen foran årets sesong og lettet den blant annet for 250 kilo unødvendig vekt. Understellet ble også forbedret, og motoren fikk en ekstrem ombygging som tredoblet effekten, forteller Høvåg-mannen som opplevde at årets sesong ble litt stang ut.

– Jeg måtte til og med låne en annen bil under NM, men oppnådde likevel en femteplass i klassen med nærmere 30 deltakere, sier han.

Bilen som nå skal bygges om er en Toyota Supra verd rundt en million kroner norske avgifter medregnet. Foto: Tor Mjaaland

For å komme et skritt videre, og helst mot Formula Drift i USA, bygges den nye, røde Supraen om for rundt 1,3 millioner kroner. For å bli invitert dit, må han vise seg frem på baner her hjemme og ute i Europa. Og han er langt fra alene når han konkurrerer:

– I bussen vår er det plass til løpsbilen, soveplass til syv personer og sitteplass til ti. Teamet mitt består av ekstremt gode venner som mekker på bilen for å få den klar både foran konkurransene og mens vi konkurrerer, sier den unge driftingkjøreren som ikke legger skjul på at det blir en del «berøring» underveis.

– Farlig sport?

– Har aldri hørt om at noen har blitt drept under drifting. Men tøft er det jo, med hastigheter opp til 200 km/t, smiler en uredd og ambisiøs 22-åring fra Høvåg.

Den norske stjernen

Norske 34 år gamle Fredric Aasbø er en av de store innen internasjonal drifting, og en fører Simen Olsen snakker varmt og lengselsfullt om. Han ble verdensmester i 2015, og i 2018 ble det andreplass i Formula Drifting Championship.

Aasbø konkurrerer verden rundt i sin driftingbil, en Toyota Corolla. Selvsagt sterkt ombygd. Ryktene sier at han skal frese opp Trollstigen i den neste Børning-filmen.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil
  2. Toyota