Fra 1954 brukte Jaguar modellen D-type i racing, men bestemte seg ved slutten av 1956-sesongen for å trekke seg fra motorsport.

Det gjorde at de satt igjen med flere hel— og halvferdige biler som de ønsket å tjene penger på, dermed ble det planlagt en serie på 25 gatebiler basert på D-type, kalt XKSS.

Februar 1957 brøt det ut en brann på fabrikken i Coventry som totalskadet ni av bilene, og samtidig gjorde slutt på hele XKSS-produksjonen.

Bilene som overlevde, har siden den gang blitt ekstremt verdifulle, og tidligere i år gikk et eksemplar for nær 20 millioner dollar på auksjon.

KLASSISK HEKK: E-type, som kom i 1961, hadde en svært lik hekk. Foto: Produsenten

Viktig bil for JaguarNå viser det seg at XKSS-produksjonen ikke var helt over likevel, for 60 år etter at forrige modell ble levert, er Jaguar ferdig med en ny.

– XKSS er en av de viktigste bilene i Jaguars historie, og vi har forpliktet oss til å lage «den nye originalen» fullstendig tro mot den historiske bilen på alle mulige måter, sier Kev Riches, sjefingeniør i Jaguars klassiske avdeling, i en pressemelding.

Denne avdelingen har tidligere laget seks slike nybygde klassikere av en helt spesiell lettvektsversjon av Jaguar E-type.

Halvannet år

Nå skal de ni eksemplarene som forsvant i brannen for snart 60 år siden, bygges.

Jaguars avdeling for klassiske biler har brukt 18 måneder på den første, som blir malen for de resterende åtte.

Alle bilene er å betrakte som helt nye, men bygget med samme metode, og med samme nagler og materialer, som for mer enn et halvt århundre siden.

Kjøretøyene vil få chassisnummer fra XKSS-loggen, med andre ord numrene til de bilene som gikk opp i røyk.

FOR HÅND: Bilene lages for hånd, av de samme materialene som originalen. Foto: Produsenten

10.000 timer, ti millioner kronerKarosseriet er i en magnesiumlegering, og alt lages for hånd. Utvendig som innvendig er bilen så lik originalen som mulig, men Jaguar sier de har gjort visse sikkerhetsmessige forbedringer, for eksempel er bensintanken bedre beskyttet.

På jakt etter en bil ikke naboen har?

Jaguar antar at det vil ta 10.000 arbeidstimer å fullføre hver bil.

– Vi skal pleie lidenskapen og entusiasmen til Jaguars strålende fortid ved å tilby eksepsjonelle biler, service, deler og opplevelser, sier Tim Hanning, sjef for Jaguar Land Rover Classic.

I 2017 åpner Jaguar helt nytt hovedkontor i Coventry som skal jobbe med dette.

Hver og en av de nye XKSS-modellene vil koste «mer enn én million pund,» vel ti millioner norske kroner.

Få flere gode saker fra bilredaksjonen: