General Motors, som blant annet produserer bilmerkene Chevrolet, GMC, Cadillac, Opel, Daewoo (som heter Chevrolet i Europa), Holden og Vauxhall, er et av verdens største bilkonsern, med base i Detroit i USA.

Men giganten var svært nær konkursunder finanskrisen, og amerikanske myndigheter reddet GM etter å ha gått inn på eiersiden.

Vil ikke være klumsete

Nå vil GM bli kvitt stempelet som en litt for stor, klumsete og gammeldags bilprodusent med tom lommebok. Den nye Chevrolet Volt og den europeiske søsteren Opel Ampera, har allerede høstet lovord over hele verden.

Men markedssjef Joel Ewanick vil gå enda lengre. Han har nemlig latt seg inspirere av en viss bedriftsleder i California, og denne mannen er ingen ringere enn Apple-sjefen Steve Jobs.

— Vi skal forandre GM til å bli det «neste Apple» uttalte Ewanick på en konferanse for analytikere og investorer, skriver Autonews.com.

Vist på messe, ble skrinlagt

Omtrent på samme tid som Ewanick fortalte om sin begeistring for Apple, varslet General Motors at konseptbilen Cadillac Converj likevel ikke skrinlegges, men planlegges satt i produksjon.

Cadillacen er milevis fra bilmerkets tradisjonelle merkevare som stor og tørst luksusbil, og kanskje den så langt tøffeste elektriske bilen på markedet.

Converj er bygget på teknologi fra Chevrolet Volt/ Opel Ampera, en bil som drives med elektriske motorer men som har en liten bensinmotor som kan lade batteriene når det trengs.

Bilen ble først presentert på bilutstillingen i Detroit i 2009. Da var imidlertid GM mest opptatt av å overleve finanskrisen, og i 2010 varslet konsernet at planene for Cadillacen på strøm ville legges i en skuff.

Opp av skuffen igjen

GM har tatt Cadillac-prosjektet opp av skuffen igjen, og opplyser at bilen vil bli utstyrt med en videreutviklet versjon av teknologien fra Volt/ Ampera. Hva denne videreutviklingen består av, er så langt ikke kjent. Bilen får navnet Cadillac ELR og skal være klar i 2013. Men GM ser for seg at dette kan bli et sterkt kort i kampen om kundene.

— Vi har mange svært gode konkurrenter, slik som Toyota, Volkswagen, Ford og ikke minst Hyundai. Sistnevnte kjenner jeg godt, og de kommer til å bli store, sa Joel Ewaneck.

Han ble ansatt i GM i 2010, og kom fra jobben som nettopp toppsjef i Hyundai.

Skeptisk til Apple-suksess

Ewaneck mener tiden er inne for å skjerpe merkevaren GM, og gjøre det til en global merkevare slik Apple har lykkes med.

— Vi må erkjenne kundenes behov på en måte en bilprodusent aldri har gjort før, mener Ewaneck, uten at han klarer å være konkret på hvordan en bilfabrikk skal kopiere Apples suksess.

Merkevareeksperter synes visjonen er edel, men har liten tro på at GM vil lykkes med «Apple-metoden».

  • Det er ikke mulig i dagens klima. Biler har rett og slett ikke den brede appellen som det siste av teknologiske duppedingser har, sier markedsekspert Peter DeLorenzo til Autonews.