Akkurat nå er nok dette drømmebilen for svært mange nordmenn. Volvo XC90, en svær SUV som i den nye utgaven faktisk er en premiumbil – og ikke lenger bare tror den er det.

Samtidig har Volvo en status her i landet som gjør at man ikke fremstår som en blære bak rattet, noe som kunne vært signalet man sendte ut fra en tilsvarende bil fra de tyske konkurrentene.

Når den i tillegg kan leveres i utgaven vi tester her, en ladbar hybrid med over 400 hestekrefter til under én million, så stiller hyttefolket seg i kø.

Som andre store ladbare hybrider blir denne bilen i relativ forstand rimelig, og selv med batteripakke og elmotor er det rikelig med plass, siden det i utgangspunktet er en diger bil.

Og ikke minst er dette trendbilen over alle. En sværing som på papiret knapt bruker drivstoff. En luksusmiljøbil, noe for familien som følger med i tiden.

At den er for stor til å få inn i garasjen, gjør heller ingen ting, for der har det i flere år vært smørebu. Uansett gjør bilen seg i oppkjørselen, for Volvo har virkelig truffet med sitt nye designuttrykk.

PLASS: Bilen her har syv seter. Den siste raden kan selvsagt legges ned, og legger man ned alle baksetene blir det plass til 1816 liter bagasje. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Tema

Fin inni

Bilen er av den korpulente typen, men Volvo har parert dette med detaljer som trekker blikket bort fra dimensjonen, som de snasne frontlyktene, de rene linjene og den vellykkede hekken.

Samtidig er det innvendig man virkelig merker at Volvo har kommet seg opp på hyllen til produsenter som Audi, BMW og Mercedes-Benz.

Det er godt håndverk med solide og fine materialer i en layout som både skiller seg fra de andre og fungerer. Setene har i årrekke vært en god grunn til å kjøpe Volvo, og det har de ikke glemt denne gangen heller.

STILIG: Det nye Volvo-interiøret er fint. Sportssetene er en del av den innvendige R-design pakken som totalt koster 22.000 kroner. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Tema

Så var det miljøaspektet da. Har man fulladede batterier, er den oppgitte elektriske rekkevidden fire mil. Selvsagt er det vel optimistisk, men lar man bilen styre fordelingen mellom bensinmotor og el, kan man komme seg noen mil med et forbruk som ligner det man finner i brosjyren.

Når batteriet flater ut, blir historien en helt annen. Med 2,2 tonn, pluss eventuelle passasjerer og bagasje, er det fullstendig meningsløst å tro at man kan klokke inn et forbruk på 0,21 liter pr. mil.

Ikke akkurat en miljøbil

Under vanlig kjøring der man følger trafikken og en gang iblant lar den svært kraftige motoren få strekke litt på seg, endte vi på en drøy halvliter mer enn det som er oppgitt på mila.

R-DESIGN: Bilen her har det mest sportslige utstyrsnivået, det inkluderer en del visuelle effekter, og 20-tommers felger. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Tema

Nå skal det sies at dette slett ikke er så verst med tanke på vekt og effekt, men som vanlig er det fornuftig å tenke at tre gangeren på brosjyrens tall er realistisk.Det er viktig å understreke at dette gjelder så å si alle slike hybridbiler.

På veien er XC90 T8 en formidabel langturmaskin. Komforten er super, lydnivået lavt, den innvendige plassen er svært god, og motorstyrken gjør at forbikjøringer er en uanstrengt affære.

Den klarer seg også godt gjennom svinger, understellet kan strammes opp, noe som minimerer krengingen. Den klarer dog ikke helt å skjule sin vekt, men dette er vel samtidig ikke bil der de virkelig skarpe sportsegenskapene er så viktig?

LEDNING: Normal ladetid er oppgitt til seks timer, og 2,5 med hurtiglading. Rekkevidden er teoretisk sett 43 kilometer. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Tema

Avgiftsvinner

Førermiljøet er fint, berøringsskjermen er lett å forstå, men det er mer plunder å treffe skjermen med en finger enn å bruke et hjul, slik de tyske konkurrentene foretrekker.

LOGO: Lyktene er en del av Volvos nye designspråk. S90/V90 kommer med like, og trolig vil de kommende versjonene av merkets mindre modeller ha lignende løsninger. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Tema

Med dagens avgifter er dette en gavepakke av en bil for dem som ønsker en stor og luksuriøs familiebil. Som for de ladbare konkurrentene er bilavgiften lav.En XC 90 T6 med bensinmotor og 87 hestekrefter mindre, koster 70.000 mer. Tipper den er en smule tungsolgt. Logisk nok er nær halvparten av alle XC 90 som er levert i Norge i år, plugin hybrider.

Drøyt 500 nordmenn har med andre ord skaffet seg en svær SUV som gjør null til hundre på 5,6 sekunder. Sånn omtrent det samme som Lamborghinis legendariske superbil Countach var i stand til et stykke utpå 1980-tallet.

FIREHJULSTREKK: XC90 T8 har naturligvis trekk på begge akslinger. Elmotoren er koblet mot den bakre. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Tema

Konkurrenter

De tyske merkene Audi, BMW og Mercedes-Benz lager alle store ladbare hybrid-SUV-er i samme sjikt som Volvoen. Samtidig er det kun XC90 og Audi Q7 som er bygd med den hybride drivlinjen i tankene fra starten av, slik at de gjemmer bort batterier og elmotor på en mest mulig effektiv måte.

Det gjør at de to har best bagasjeplass. Q7 har den kraftigste elmotoren og byr på lengst el-rekkevidde. Prismessig starter de alle under én million.

Men den kanskje viktigste konkurrenten, ikke minst om man tenker utslipp og miljø, kommer fra USA og heter Tesla Model X. Model X P90D med 47 mils elektrisk rekkevidde og en null-til-hundre-tid på fire sekunder. Den har en startpris som ligger i overkant av millionen.

Interessert i bil? Her er flere saker: